Ajokortin saaminen poikkeusluvalla jo 17-vuotiaana jo liiankin helppoa? Peräti 96 prosenttia hakemuksista hyväksytään
2:1317-vuotias Karim Mbembela sai ajokortin, jotta pääsee omatoimisesti harjoituksiin – näillä perustein poikkeuslupa myönnetään: "
Julkaistu 15.09.2020 09:16
Jonna Kumpula
jonna.kumpula@mtv.fi
Nuorten liikennekuolemat ovat vähentyneet viimeisen 10 vuoden aikana. Siitäkin huolimatta Liikenneturvan mukaan jopa kolmannes liikenteessä loukkaantuva on nuori.
Liikenneturvan koulutuspäällikkö Satu Tuomikosken mukaan nuorten liikenneonnettomuuksista lukeminen on herättänyt suurta huolta.
– On huoli nuorten turvallisuudesta ja liikenneturvallisuudesta, koska nuorethan ovat olleet pitkään olleet ryhmä, jonka liikenneturvallisuudesta on oltu huolissaan.
– Emme tietysti haluaisi kenenkään nuoren kuolevan tai vakavasti loukkaantuvan, Tuomikoski kommentoi Viiden jälkeen -ohjelmassa.
Ajokortin on voinut saada ikäpoikkeusluvalla heinäkuusta 2018 lähtien. Noin 96 prosenttia ikäpoikkeuslupaa hakeneista 17-vuotiaasta on sen myös saanut.
Poikkeuksellista ei siis ole poikkeusluvan saaminen vaan se, että sitä ei saa.
Vuonna 2019 poikkeuslupa myönnettiin kaikkiaan noin 12 000 hakijalle.
Liikenneturva: Poikkeusluvan hakuprosessia tulisi tiukentaa
Tuomikosken mukaan olisi syytä miettiä, pitäisikö hakuprosessia jollain tavalla tiukentaa.
– Tietysti, kun puhutaan, että se on poikkeuslupa, ja varmaan lainsäätäjällä ei ole tarkoitus tehdä siitä normaalia, että 17-vuotias saa (ajo)kortin, Tuomikoski alustaa vastaustaan.
– Voisi miettiä sitä, että onko tarvetta lisäkoulutukseen tai kun saa ajoluvan, onko siinä jotain rajoituksia, Tuomikoski sanoo.
Tuomikosken mukaan Suomen käytäntö on ainutlaatuinen, sillä 17-vuotiailta ei vaadita lisäkoulutusta, toisin kuin monessa muussa maassa.
– Siellä on joko rajoituksia tai turvallisuutta parannetaan lisäkoulutuksella, hän jatkaa.
12:41Miten Liikenneturvan koulutuspäällikkö tiukentaisi poikkeusluvan saamista? Katso yllä olevalta videolta!
Tuomikosken mukaan poikkeuslupien myöntäminen voi olla suuri riski liikenneturvallisuuden kannalta.
Hänen mukaansa tämän hetken tietojen mukaan 17-vuotias on esimerkiksi täysi-ikäistä, 18-vuotiasta nuorta, suurempi riski liikenteessä.
Poikkeusluvan saaneiden osuus ikäluokasta:
Koko Suomi 21 %
Uusimaa 11 %
Etelä-Pohjan,maa 38 %
Syy on fysiologinen: Tuomikosken mukaan nuorella aivojen kehitys on vielä kesken, ja siksi esimerkiksi riskien hallinta on vielä puutteellista.
– Nämä ovat huolestuttavia asioita ja se, miten niitä pystyy kompensoimaan, sitä pitäisi miettiä, Tuomikoski sanoo.
– Täytyy kuitenkin koko ajan muistaa, että nuoret eivät ole yksi yhtenäinen ryhmä – siellä on hyvin paljon eroja. Suurin osa nuorista käyttäytyy mallikkaasti liikenteessä, hän muistuttaa.
7:45Perussuomalaisten kansanedustaja Mari Rantanen on huolissaan lakimuutoksesta ja poikkeusluvalla ajavista nuorista. Hän jätti viime viikolla kirjallisen kysymyksen eduskunnan puhemiehelle – näin hän kommentoi tilannetta.