12 vuoden rasitus muutamassa kuukaudessa – tällainen on Audin kidutustesti

Näin Audi rääkkää uusia mallejaan 3:23

Audi pyrkii takaamaan autojensa laadukkuuden testaamalla niitä karuissa olosuhteissa – uudestaan, uudestaan ja uudestaan.

Audi on hiljattain tehnyt historiansa sadannen niin kutsutun INKA-testin. Ingolstadt corrosion and aging -testi on yksi rankimmista kokemuksista, joita Audi autoilleen tarjoaa.

Sadas testi suoritettiin uudelle A4:lle. Sadan testin aikana Audi on ajanut yli miljoona kilometriä testiradallaan suorittaen lähes 5 000 muta- ja suolatestiä.

Kestävyystesti koostuu viidestä osasta. Ensin autoa sumutetaan suolalla 35-asteisessa ilmastokammiossa. Sen jälkeen se altistetaan 50 asteen lämpötilalle ja 100 prosentin kosteudelle. Kolmannessa vaiheessa kolme lamppua kuumentaa auton korin 90 celsiusasteeseen. Prosessin aikana sisätiloissa ei saa tapahtua värimuutoksia tai hapertumista.

Neljännessä vaiheessa auto altistetaan arktisille olosuhteille ja 35 asteen pakkaselle. Autoa tärisytetään ja heilutetaan, jotta runkoon saadaan kohdistettua huonokuntoista tietä simuloivaa rasitusta.

Viidennessä vaiheessa autolla ajetaan Audin testiradalla, jonne on luotu useita erilaisia ja autolle haasteellisia reittejä. Autoa myös naarmutetaan ja pyritään ruostuttamaan tarkoituksellisesti.

Jokaisella autolla ajetaan testin aikana noin 12 000 kilometriä. Testin jälkeen auto puretaan noin 600 osaan, joista insinöörit etsivät mahdollisia heikkoja kohtia.

Audin mukaan 19 viikkoa kestävä rankka testijakso rasittaa autoa noin 12 vuoden ajon verran.

Lue myös:

    Uusimmat