Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Viinimaistiaiset paljastivat hämäävän asian: Oletko huomannut tämän viinien mausta?

Viinin maku parani, kun sen hinta kasvoi.
Viinin maku parani, kun sen hinta kasvoi.Shutterstock
Julkaistu 27.08.2017 16:58

Valpuri Haapala

Korkea hinta ei välttämättä tarkoita korkeaa laatua. Pienimuotoisessa kokeessa viini maistui kuitenkin paremmalta juuri hintansa vuoksi.

Bonnin yliopisto ja INSEAD-kauppaopisto tutkivat, miten 15 naista ja 15 miestä reagoivat erilaisiin viineihin niiden hinnan perusteella. Korkeampaan hintaan liitetään usein käsitys laadukkuudesta. Tämä ennakkoluulo heijastui myös tutkittavien makunystyröihin.

Kokeessa tutkittavat laitettiin maistamaan viinejä aivoja tarkkailevaan magneettikuvauslaitteeseen. Ennen kutakin maistiaista koehenkilöille näytettiin kyseisen viinin hinta.

Tutkittavia pyydettiin arvioimaan yhdeksänportaisella asteikolla, kuinka hyvää viini oli heidän mielestään. Jokaisen viinimaistiaisen jälkeen koehenkilöiden suut pyyhittiin ja heidän suuhunsa kaadettiin täsmälleen samaa viiniä kuin aikaisemmin – vain näytettyä hintaa vaihdettiin.

Markkinointi hämää aisteja

Ilmiötä, jossa identtiset tuotteet mielletään erilaisiksi niiden eriävien hintojen perusteella, kutsutaan markkinoinnin lumevaikutukseksi.

Tutkijoiden mukaan seuraava mielenkiintoinen kysymys on, voisiko aivojen palkitsemismenetelmää muokata vähemmän vastaanottavaiseksi markkinointikikkoja kohtaan. Se saattaisi olla mahdollista esimerkiksi aisteja harjaannuttamalla.

Lähde: Science Daily, Metro 

***

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Eikö vatsasi kestä kahvia? Ei hätää, sillä jo pelkkä kahvipaketin näkeminen voi saada sinut hereilleNyt se on todistettu! Kallis hintalappu ja hieno etiketti saavat viinin maistumaan paremmaltaTutkimus väittää: Miehen tuoksu voi saada naisen juomaan enemmän alkoholiaMies, haluatko saada naisen ihastumaan itseesi? Tässä kätevä kikkaOluesta paljastui uusi vaikutus – oletko huomannut tätä?Mehua onnistuttiin lähettämään virtuaalisesti toiseen lasiin – somen ruokakuviin pian uusi ulottuvuus?
ViinitMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Viinit
  • 25.10.17:24
    Viiden jälkeen

    Onko hyvä viini nahkaista, notkeaa vai antavaa? Saku Tuominen: "Aivan sietämätöntä horinaa"

  • 24.10.17:32
    Ruoka

    Näitä juustoja suomalaiset nyt himoitsevat – nappaa vinkit täydelliseen juustolautaseen

  • 17.10.14:32
    Juomat

    Tässä on "Alkon paras punaviini" – voittaja valittiin 250 pullon joukosta

  • 26.9.17:03
    Juomat

    Viini, joka trendaa nyt todella vahvasti – oletko maistanut?

  • 25.9.17:14
    Juomat

    Suomalaiset sortuvat yhteen virheeseen viiniostoksilla: "Olemme vähän Big Mac -kansaa"