Viinimaistiaiset paljastivat hämäävän asian: Oletko huomannut tämän viinien mausta?

viinilasit
Viinin maku parani, kun sen hinta kasvoi. Shutterstock

Korkea hinta ei välttämättä tarkoita korkeaa laatua. Pienimuotoisessa kokeessa viini maistui kuitenkin paremmalta juuri hintansa vuoksi.

Bonnin yliopisto ja INSEAD-kauppaopisto tutkivat, miten 15 naista ja 15 miestä reagoivat erilaisiin viineihin niiden hinnan perusteella. Korkeampaan hintaan liitetään usein käsitys laadukkuudesta. Tämä ennakkoluulo heijastui myös tutkittavien makunystyröihin.

Kokeessa tutkittavat laitettiin maistamaan viinejä aivoja tarkkailevaan magneettikuvauslaitteeseen. Ennen kutakin maistiaista koehenkilöille näytettiin kyseisen viinin hinta.

Tutkittavia pyydettiin arvioimaan yhdeksänportaisella asteikolla, kuinka hyvää viini oli heidän mielestään. Jokaisen viinimaistiaisen jälkeen koehenkilöiden suut pyyhittiin ja heidän suuhunsa kaadettiin täsmälleen samaa viiniä kuin aikaisemmin – vain näytettyä hintaa vaihdettiin.

Markkinointi hämää aisteja

Ilmiötä, jossa identtiset tuotteet mielletään erilaisiksi niiden eriävien hintojen perusteella, kutsutaan markkinoinnin lumevaikutukseksi.

Tutkijoiden mukaan seuraava mielenkiintoinen kysymys on, voisiko aivojen palkitsemismenetelmää muokata vähemmän vastaanottavaiseksi markkinointikikkoja kohtaan. Se saattaisi olla mahdollista esimerkiksi aisteja harjaannuttamalla.

Lähde: Science Daily, Metro 

***

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.