McDonald's kiistää kohdentavansa mainontansa viestiä lapsiin. Uusi lapsille suunnattu Happy Studio -sivusto sai minut epäilemään asiaa.
Viime keväänä McDonald'sin toimitusjohtaja Jim Skinner sai terveysalan ammattilaiset ja järjestöt takajaloilleen sanomalla, että yhtiön maskotti, Ronald McDonald, on hyvän lähettiläs, joka ei mainosta epäterveellistä ruokaa lapsille. Lausunto oli vastaus maanlaajuiseen kampanjaan, jossa yhtiötä vaadittiin luopumaan lapsille suunnatusta markkinoinnista ja päästämään Ronald-pelle eläkkeelle. Kysyin välittömästi Facebookissa Suomen McDonald'silta, onko heidän mielestään Happy Meal terveellistä ruokaa lapsille. Pitkän, kiertelevän, paikoin koomisiakin piirteitä saaneen ja selkeää vastausta kaihtavan keskustelun tuloksena tulkitsin, että yhtiön Suomen konttorin kanta on yhtenevä pääjohtajan kanssa. Happy Meal ei ole epäterveellistä lapsille. Huisia!
(Tosiasiassa uskon, että Suomen porukan kädet olivat sidotut pääjehun sutkautusten alle ja he joutuivat vain nyökyttelemään päitään sätkynukkeina.)
Pinkki lima
Alati kiristyvän kritiikin takia McDonald's joutui juuri luopumaan Yhdysvalloissa pinkin liman käytöstä ruoassaan - yllättävänkin suuren kohun saattelemana. Siitä saamme kiittää antikampanjoinnin aloittanutta Jamie Oliveria. Eriaiheista kritiikkiä esitetään lisää kaiken aikaa. Hienointa on huomata, että yleisen painostuksen alla globaalitkin jätit taipuvat parantamaan tuotettaan. Tai pikemminkin vähentämään sen heikkouksia.
