Näin Suomi juo – oluen myynti kaksinkertaistuu kesäkuukausina

olut olutta lehtikuva
Olut maistuu suomalaisille etenkin kesällä. Lehtikuva

Panimojuomien kokonaismyynnistä kolmannes tehdään kesäkuukausina. Olutta juodaan selvästi eniten.

Olut maistuu suomalaisille läpi vuoden, mutta kesäkuukausina niin oluen kuin muidenkin panimojuomien kulutus moninkertaistuu.

Olutta myydään kesäkuussa noin kaksi kertaa enemmän kuin tammikuussa. Kaikkien panimojuomien myynnistä noin kolmannes tehdään kesällä, Panimoliiton tiedotteessa kerrotaan.

Lämpiminä kesinä etenkin alkoholittomien panimojuomien kulutus kasvaa. Silti Suomessa juodaan virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä vähemmän kuin muualla Euroopassa.

Suomalaiset juovat keskimäärin 18,5 litraa kivennäisvesiä henkeä kohden, mikä on vähemmän kuin missään muussa Euroopan maassa. Muita virvoitusjuomia suomalaiset kuluttavat keskimäärin 52 litraa vuodessa.

Olut erottuu panimojuomista selkeänä suosikkina. Sitä juodaan noin 83,1 litraa vuodessa henkeä kohden. Siiderin ja lonkeron kulutus on huomattavasti pienempää.

Suomalainen juo vuosittain keskimäärin 7,8 litraa siideriä ja 10,2 litraa long drink -juomia. Kotimaan myynnin lisäksi näihin määriin on sisällytetty viranomaisten arviot ulkomailta hankitusta alkoholista.

Kaiken kaikkiaan Suomessa myytiin viime vuonna yhteensä 756 miljoonaa litraa erilaisia panimotuotteita, joista 382,9 miljoonaa litraa oli olutta. Tilasto perustuu Panimo- ja virvoitusjuomateollisuus­liiton jäsenyritysten kotimaanmyyntiin.

Lähde: Panimoliitto

***

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat