Muistatko vielä kaupoista kadonneet karkit? Näitä suomalaiset kaipaavat eniten takaisin

retrokarkkikollaasi3
Takavuosien karkkisuosikkeja kaivataan yhä. Colourbox, Halva, Fazer, Cloetta

Karkkivalikoimien uudistuessa vanhoja suosikkeja jää uutuuksien jalkoihin. Onko oma lapsuudensuosikkisi vielä myynnissä?

Kaikilla meistä on suosikkikarkki lapsuudesta. Valikoimista poistuneita retrosuosikkeja tuodaan yleisön pyynnöstä takaisin markkinoille, mutta joitain makuja ei saada lukuisista toiveista huolimatta takaisin.

Asiakkaiden palautteita kyllä kuunnellaan, mutta joskus voi olla jopa mahdotonta tuoda tuttua makua takasin markkinoille.

Alkuperäisen lakunapin valmistaminen mahdotonta

Halva saa jatkuvasti yhteydenottoja, joissa kaivataan valikoimista poistuneita tuotteita.

– Ihmiset ovat tottuneet tiettyyn karkkiin ja tiettyyn makuun, ja he hakevat sitä omaa lemppariaan. Sitten he ovat pettyneitä jos tuote on syystä tai toisesta lopetettu, sanoo Halvan toimitusjohtaja Jean Karavokyros.

Yksi kysytyimmistä vanhoista makeisista on Avaruusraha. Pidemmällä aikavälillä ylivoimaisesti eniten kaivattu tuote on vanha Lakunappi. Napin muotoista aitoa lakritsikarkkia valmistettiin vielä 1980-luvun alussa.

Karavokyros joutuu Lakunappien ystävien harmiksi toteamaan, että alkuperäistä Lakunappia on mahdoton tuoda takaisin markkinoille.

Suurin ongelma on, että ne valmistettiin täysin käsityönä leimaamalla lakritsimassasta napin muotoisia karkkeja. Nykypäivänä tämä tulisi liian kalliiksi.

Lakunapin koneellinen valmistus on osoittautunut alkuperäisellä reseptillä mahdottomaksi. Reseptiä muuntelemalla lakunappia on onnistuttu valmistamaan myös koneellisesti, mutta maku ei ole sama.

– Ihmiset eivät hyväksy sitä, koska silloin se ei ole aito lakritsi. Jos sen tekee viinikumimakeisena, niin sehän ei ole sama tuote.

Toiveet vaihtelevat iän mukaan

Fazerille tulvii toiveita kaikenikäisiltä.

– Meille tulee paljon kuluttajapalautteita hyvin eri-ikäisiltä ihmisiltä. Sellainen retro tai klassikko edustaa tietenkin eri ikäisille erilaisia tuotteita, sanoo Fazer makeisten viestintäjohtaja Liisa Eerola.

Esimerkiksi Fazerin parhaat -pussiin tehdään aika ajoin pieniä muutoksia, ja pussista poistettuja makuja kaivataan usein takaisin.

Eerola kertoo, että palautetta ja toiveita tulee paljon sosiaalisen median kautta, mutta toiveita saapuu myös kirjeiden ja postikorttien muodossa.

– Kyllä me kuuntelemme palautteita huolellisesti, jos siellä joku makuyhdistelmä alkaa toistua säännöllisesti.

Erityisen toivottuja ovat valikoimista poistuneet suklaat. Yksi kaivatuimmista on ohut suklaanappi, jota toivotaan kovasti takaisin.

Lapsuuden maut jäävät mieleen

Cloettan markkinointipäällikko Titta Kyröhonka kertoo, että Aakkoset Sweet And Sour nousee heidän asiakastoiveidensa kärkeen. Makean ja kirpeän yhdistelmä nousi monen 2000-luvun lapsen suosikiksi. Myös Roope Ankan kolikoita ja TV Mixin Faaraomixiä toivotaan säännöllisesti.

– Karkkeihin liittyy niin voimakkaita mielikuvia, että varsinkin lapsuudesta ihmiset muistavat aika hyvin ihan konkreettisia tuotteiden nimiä, Kyröhonka sanoo.

Vanhemman polven toivekarkkeja on myyty omissa pusseissaan, joista monille on jäänyt selkeämpiä makumuistoja kuin 80-luvun jälkeen lanseeratuista makeissekoituksista.

– Sekoitepusseissa on se haaste, että niissä on monenlaisia karkkeja. Mielikuva ei välttämättä ole niin kirkas ja selkeä.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat