Yle: Käyttövoimaveron poistaminen nostaisi dieselin hintaa 26 sentillä per litra – myös Autoliiton toimitusjohtaja esitti huolensa

Dieselin hinta lähenteli ysivitosta maanantaina pk-seudulla 0:16

Ylen mukaan monilla on virheellinen käsitys dieselin käyttövoimaveron vaikutuksesta polttoaineen hintaan. Se kertoo, että verosta luopuminen ei laskisi loppuhintaa, vaan nostaisi sitä.

Dieselautojen käyttövoimaveron poistamiseen tähtäävä kansalaisaloite on kerännyt pian lähes 100 000 allekirjoitusta. Se on valtaisa määrä aloitteelle, joka luotiin eilen maanantaina. Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan se kertoo ennen kaikkea auton merkityksestä suomalaisille.

Aloitteessa kerrotaan, että käyttövoimaveron perusteena oleva käyttökustannusten tasaus ei toteudu bensiini- ja dieselpolttoainetta käyttävien autojen välillä dieselin nousseen hinnan vuoksi. 

Diesel on paikoitellen ollut kalliimpaa kuin 95-oktaaninen bensiini.

Verokevennys poistuisi

Ylen analyysin mukaan käyttövoimaveron poistaminen tulisi nostamaan dieselin hintaa sen loppukäyttäjälle eli suomalaiselle autoilijalle, sillä käyttövoimaverolla ei tasata polttoaineiden välisiä hintaeroja, vaan eroja niiden verotuksessa.

Suomessa dieselin verotusta on kevennetty 25,95 sentillä litraa kohden. Mikäli käyttövoimavero poistuisi, poistuisi silloin Ylen mukaan myös veroetu, ja dieselin litrahinta pomppaisi yli 1,80 euron.

– Polttoaineasemalla 55 litran tankkauskerta tulisi maksamaan dieselautoilijalle 14,30 euroa enemmän kuin nyt rippumatta siitä, mihin hintaan dieseliä milläkin asemalla myydään, Ylen analyysissa kerrotaan.

Polttoaineveroja korotettu vuoden 2011 jälkeen neljä kertaa

– Käyttövoimaveron poisto on houkutteleva ajatus, mutta sitä ei pidä tehdä polttoaineveroa korottamalla. Viimeksi kun käyttövoimaveroa alennettiin, nousi dieselpolttoaineen vero alveineen 13 sentillä litralta, toimitusjohtaja Nieminen toteaa Autoliiton tiedotteessa.

Polttoaineveroja on korotettu vuoden 2011 jälkeen jo neljä kertaa ja joka kerralla dieselpolttoaineesta maksettava vero on noussut enemmän. Tämä on aiheuttanut dieselin ja bensiinin hintaeron kaventumista.

Bensiinin vero on noussut vuoden 2012 tasosta arvonlisäveroineen noin 6,5 senttiä litralta ja dieselin vero reilut 7,5 senttiä litralta. Vuoden 2011 tasosta bensiinin hintaan on tullut arvonlisäveroineen 9,4 senttiä lisää veroa kun taas dieselin vero on noussut peräti 20,6 senttiä litralta.

Autoliitto muistuttaa, että vaikka käyttövoimavero kulkee kansan suussa dieselveron nimellä, kerätään sitä myös sähkö- ja kaasuautoista sekä pistokehybrideistä eli kaikista, jotka käyttävät muuta kuin bensiiniä polttoaineena.

Lue myös:

    Uusimmat