"WSOY-kauppa lisää uskoa kirja-alaan"

Suomen Kustannusyhdistyksen johtaja Sakari Laiho arvioi, että WSOY-kaupalla on myönteinen vaikutus kirja-alaan.

– Seisovassa vedessä ei koskaan yleensä tapahdu hyviä asioita, ja vaikka tässä kuohahtelee sinne tänne, niin se kertoo, että kirja-ala on vitaalia ja se kiinnostaa, jolloin usko kirjaan tässä vahvistuu.

Pohjoismaiden suurimmat mediatalot tekevät suurkaupat kaunokirjallisuuden ja oppimateriaalin kustantamisessa. Mediakonserni Sanoma myy kustannusyhtiö WSOY:n ruotsalaiselle Bonnierille. Samalla Sanoma ostaa Bonnierilta Tammi Oppimateriaalit.

Kaupan jälkeen Sanoma keskittyy yhä enemmän oppimiseen liittyvän liiketoimintaan. Bonnier puolestaan useissa maissa kaunokirjallisuutteen liittyvää liiketoimintaa.

Laihon mukaan kauppa ei muuta erityisemmin kirjallista maailmaa. Isompien toimijoiden markkinoiden valtaus on ollut trendi jo pidemmän aikaa.

Sanomalla on oppimisen alan liiketoimintaa jo paitsi Suomessa myös Hollannissa, Belgiassa, Unkarissa, Puolassa ja Venäjällä. Bonnierilla on puolestaan useissa maissa kaunokirjallisuutteen liittyvää liiketoimintaa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat