VTV:n raporttia liikenteen valvonnasta väitetään pehmennetyksi, kuljetusalan edunvalvoja erittäin huolissaan: "Vaadimme todellisen tilan selvittämistä"

VTV:n pääjohtaja Tytti Yli-Viikari poistui kansiatoimikunnan kuulemisesta – näin hän kommentoi 0:36
VTV:n pääjohtaja Tytti Yli-Viikari poistui kansliatoimikunnan kuulemisesta – katso, miten hän kommentoi

Julkisuudessa esitettyjen väitteiden mukaan valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) tarkastusaineistosta olisi sivuutettu tai kätketty poliittisesti ei-toivottuja aineistoja, Suomen kuljetus ja logistiikka ry SKAL toteaa tiedotteessaan. 

Menettely on liittynyt muun muassa poliisin liikennevalvontaa koskevaan tarkastusraporttiin. 

– Tilanne herättää vakavan huolen siitä, onko raportissa annettu oikea kuva raskaan liikenteen valvonnan nykytilasta. Vaadimme liikenteen valvonnan todellisen tilan selvittämistä, kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL vaatii. 

Liikkuva poliisi lakkautettiin vuoden 2014 alusta valtakunnallisena hallinnollisena poliisiyksikkönä. 

SKAL ja lukuisat liikenteen järjestöt esittivät tuolloin huolensa liikenteen valvontaresurssien riittävyydestä ja ammattitaidon säilymisestä. 

Huolia rauhoiteltiin tiedotteen mukaan lupauksella siitä, että myös raskaan liikenteen valvonnan määrä ja laatu säilyisivät riittävinä. 

Tuoreiden väitteiden myötä VTV:n asiasta tekemä selvitys on nyt asetettu outoon valoon, eikä liikenteen valvonnan todellisesta tilasta ole SKAL:in mukaan tällä hetkellä varmuutta. 

Kyselyt osoittavat kuljetusalan huolet

SKAL:in teettämien kyselyjen mukaan kuljetusalan yrittäjät ilmoittavat toistuvasti suurimmiksi haasteikseen erilaiset harmaan talouden ilmiöt, kuten epäreilun kilpailun. 

– Luvaton liikenne, ylikuormat, sekä ajo- ja lepoaikarikkomukset käyvät usein ilmi vain tien päällä tehtävissä tarkastuksissa.  

Erityisosaamista vaativalla raskaan liikenteen tienvarsivalvonnalla on merkittävä rooli liikenneturvallisuudessa ja harmaan talouden torjunnassa. 

– Meillä pitää olla tässä maassa luotettava tapa selvittää asioita päätöksenteon tueksi. Myös liikenteen valvonnan tilasta, sanoo SKAL:n puheenjohtaja Jani Ylälehto

Ylälehdon mukaan liikennevalvontaan pitää saada tarvittaessa lisää resursseja. 

Lue myös:

    Uusimmat