VR tarkastaa yli 700 henkilövaunun jarrukumit

VR tarkastaa kaikkien yli 700 matkustajavaununsa jarrusylinterit ja niiden kumitiivisteet. Kaikki tiivisteet eivät toimineet kunnolla joulun kovissa pakkasissa, minkä vuoksi junien täytyi vähentää nopeutta ja ne myöhästyivät pahastikin.

"Turvallisuus ei ole vaarantunut tämän takia", korostetaan VR:stä. Vialliset kumitiivisteet vaihdetaan pääosin normaalihuollon yhteydessä ensi vuoden kuluessa.

VR on asettanut liikennekelpoisuuden lämpötilarajat välille 40 miinusasteesta 30 plusasteeseen. Mitä enemmän sää kylmenee, sitä enemmän jarrujen kumitiivisteen kimmoisuus vähenee.
-Tiivistysominaisuudet heikkenevät niin, että kumi falskaa ilmaa sylinterin ja tiivisteen välillä, kertoo henkilövaunusektorin päällikkö Veli Alaluusua.

Jouluna oli pohjoisessa yli 30 pakkasastetta ja Helsingissäkin välillä lähes -30 astetta. Nämäkin lukemat alkoivat jo kovettaa kumia.

Junan lähtiessä tehdään aina jarrujenkoettelu, jolloin veturilla pumpataan koko vaunuun jarrupainetta. Vaununtarkistaja katsoo jokaisen akselin jarrujen kunnon. Jos jarruista löytyy vikaa, tällainen akseli suljetaan pois jarrujärjestelmästä. Vaununtarkastaja ilmoittaa kuljettajalle jarruttamattomien akselien määrän, ja kuljettajan täytyy vastaavassa määrin vähentää junan ajonopeutta.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat