Mainos

Voiko laatusertifikaatteihin luottaa ollenkaan, kun sellaiset on myönnetty Attendolle ja Esperi Carellekin? "Tietenkin on herännyt kysymys"

20:22
Video: Perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko kommentoi eduskunnassa Esperi Care -vyyhtiä.

Hoivayritys Esperi Carelle myönnettiin laatusertifikaatti viime vuoden keväällä. Syksyllä hoivayritys Attendo sai saman laatutodistuksen. Kumpikin yrityksistä on ollut kohun keskiössä etenkin vanhustenhoidon ongelmiin liittyen.

Kysymyksessä on ISO 9001:2015 laatusertifikaatti.

Sertifikaatin tarkoitus on olla tae siitä, että yrityksen organisaation toiminta on laadukasta ja että se tavoittelee korkeaa asiakastyytyväisyyttä.

Esimerkiksi kunnat kiinnittävät kilpailutilanteissa huomiota yritysten laatusertifikaatteihin.

Esperille laatusertifikaatin myönsi Labquality -niminen yritys. Attendolle laatusertifikaatin puolestaan myönsi Bureau Veritas Certification SAS.

Molempien hoivayhtiöiden toiminnassa on havaittu vakavia puutteita. Julkisuudessa on puitu Esperi Caren ja Attendon vanhustenhoidossa ilmenneitä vakavia laiminlyöntejä.

"Laatujärjestelmä on kiinteä osa jokapäiväistä arkea"

Tammikuussa Valvira määräsi kristiinankaupunkilaisen Esperi Caren hoivakoti Ulrikan keskeyttämään toimintansa useiden laiminlyöntien ja epäkohtien takia. Viime viikonloppuna Helsingin kaupunki sulki Esperi Caren yksikön, jossa hoidettiin vammaisia.

Niin ikään Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintavirasto on päättänyt keskeyttää Attendon Alavuudella sijaitsevan Pelimannin toiminnan muun muassa alimiehityksen takia.

– Labquality Oy:n mukaan Esperin erityisenä vahvuutena on johtamisjärjestelmän mukaisten toimintatapojen sekä kehittämistoimenpiteiden jalkauttaminen ja vahvasti arvojohdettu toiminta, tiedotti Esperi viime keväänä, kun Labquality oli myöntänyt sille laatusertifikaatin.

– Laatujärjestelmä on kiinteä osa Attendon yksiköiden jokapäiväistä arkea ja työtä, totesi puolestaan Attendo uutisessa joka hoiva-alan yrityksen saamaa laatusertifikaattia.

Myöntäjäyritys: Meillä on keinot reagoida

Labqualityn toimitusjohtaja Mia Lindströmin mukaan Esperi Caren toiminnan laaduttomuuden vuoksi yrityksen laatusertifikaattia arvioidaan nyt uudestaan.

Miten paljastuneet ongelmat yrityksen toiminnassa vaikuttavat sertifikaattien uskottavuuteen?

– Jos tulee poikkeamia, meillä on keinot reagoida. Meillä on toimintamallit olemassa, Lindström sanoo.

Hän ei halua ottaa suoraan kantaa Esperi Caren tapaukseen, mutta puhuu yleisellä tasolla. Lindström korostaa, että Labquality ei ole viranomainen, vaan palveluntuottaja.

– Minulla ei ole mitään syytä epäillä, ettemmekö me olisi laatusertifikaattia myöntäessämme toimineet standardien mukaisesti, Lindström sanoo.

Bureau Veritas Finlandissa tiedostetaan, että laatusertifikaatin uskottavuus on nyt kyseenalaistettu.

Niin Attendon kuin Esperin tapauksessa laiminlyönnit kulminoituvat nimenomaan resurssipulaan. Riittävät resurssit on yksi edellytys laatusertifikaatin saamiselle.

– Olemme ryhtyneet Attendon laatusertifikaatin suhteen toimenpiteisiin, mutta sen enempää en yksittäiseen asiakkaaseen kohdistuvista toimenpiteistä voi kommentoida, Bureau Veritasin Suomen sertifiointitoimintojen päällikkö Salla Punkari sanoo.

Attendon ISO 9001:2015 -laatusertifikaatti ei Punkarin mukaan kata kaikkia Attendon toimipaikkoja. Tällä Punkari viittaa siihen, ettei kohun kohteeksi joutuneet yksiköt ole myönnetyn laatusertifikaatin piirissä.

Onko laatusertifikaatti validi, kun on käynyt ilmi, ettei se ole laadun tae?

– Se että laatuongelmista uutisoidaan, aiheuttaa toimenpiteitä. Ei ole kenenkään näkökulmasta hyvä asia, että tällaisia laatupoikkeamia on, Punkari sanoo.

Sertifikaattitoiminta on vapaata

Laatusertifikaatit ovat bisnestä, eli sertifikaatin haluava yritys maksaa siitä.

Hinta riippuu muun muassa siitä, minkä kokoinen organisaatio on kysymyksessä, kuinka paljon yrityksellä on henkilöstöä, kuinka monta toimipistettä sillä on ja kuinka monimutkaisia toimintaprosessit ovat.

Laatusertifikaatteja myöntävät yritykset voivat halutessaan hakea arvovaltaa toiminnalleen Finasilta, joka on Suomen kansallinen akkreditointielin.

Tällä hetkellä kolme yritystä ovat hakeneet Finasilta pätevyyttä terveydenhuolto tai sosiaalihuollon laitospalveluita. ja avopalveluita koskevien laatusertifikaattien myöntämiseksi.

Labqualityn lisäksi sellainen on DNV GL Business Assurancella sekä Inspectalla.

Finasin ryhmäpäällikkö Tuija Sinervo sanoo, että sertifikaatteja myöntävän yrityksen voi periaatteessa perustaa kuka tahansa.

– Sertifiointitoiminta on vapaata, eli kuka tahansa voi perustaa yrityksen, joka myöntää sertifikaatteja. Se ei siis ole viranomaisten säätelemää tai luvanvaraista toimintaa, Sinervo sanoo.

– Jos sertifiointeja myöntävä yritys haluaa osoittaa, että se toimii kansainvälisten standardien mukaisesti, voi se arvioittaa pätevyytensä Finasissa.

Finas ei valvo niitä yrityksiä, joille on myönnetty esimerkiksi ISO 9001 -laatusertifikaatti.

– Finasilla ei ole mitään oikeuksia valvoa näitä yrityksiä, sillä sertifiointitoiminta on vapaaehtoista, eikä Finas voi puuttua sellaisen yrityksen toimintaan, johon sillä itsellä ei ole asiakassuhdetta.

"Uskon menettelyyn ja järjestelmään"

Sinervon mukaan on ymmärrettävää, että ilmi tulleet laiminlyönnit heittävät varjon laatusertifikaattien pätevyyden ylle.

Hän ei kuitenkaan ole valmis heittämään laadunarviointiprosesseja romukoppaan niiden takia.

– Tietenkin on herännyt kysymys, mikä on sertifikaattien luotettavuus. Uskon silti menettelyyn ja järjestelmään. Suomessa ja maailmalla laatusertifikaatteja on myönnetty niin paljon ja niiden saaneissa kohteissa toiminta on pääosin hyvällä tolalla.

Lisää aiheesta
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja