Viinan myynti laskussa Alkossa

Alkon myynti on laskenut helmikuussa huomattavasti. Edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna laskua on jopa kymmenen prosenttia.

Jyrkimmässä laskussa alkoholijuomista ovat olleet siiderit ja oluet.

Vodkat ja viinat ovat samaten olleet rajussa laskussa, kun taas viinien myynti on ollut nousussa. Eniten on kasvanut punaviinin myynti, joka on noussut 3 prosenttia edellisvuoden vastaaviin lukuihin verrattuna.

Vilkunan mukaan viimeisimmät tutkimukset tilastoimattomasta kulutuksesta, kuten ulkomailla nautitusta alkoholista tai alkoholituonnista, ovat kääntyneet kasvuun.

- En tiedä korostuvatko nämä talouden kovemmat ajat siten, että tuotteen hinnasta tulee ihmisille tärkeä, Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna sanoo.

Vilkuna kuitenkin muistuttaa, että tammikuu ja helmikuu ovat Alkon vuosimyynnin hiljaisimmat kuukaudet.

- Olen tutkijana tyytyväinen muutokseen. Olemme juoneet överiksi liian monta vuotta, toteaa erikoistutkija Peter Eriksson Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta.

Vaikka suomalainen juo usein myös suruunsa, laski alkoholin myynti myös 1990-luvun laman aikana.

- Silloin ajateltiin vähän pelonsekaisesti, että kun on lama, niin ihmiset lisäävät alkoholin käyttöä. Raha kuitenkin merkitsi enemmän ja juominen vähentyi kovasti. Kyllä nyt varmasti käy samalla tavalla, Eriksson sanoo.

Katso Pekko Ylösen juttu (Seitsemän uutiset 12.3.2009)

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat