Viidennes suomalaisista käyttää luomua säännöllisesti

Joka viides suomalainen käyttää luomutuotteita säännöllisesti kertoo Finfood Luomun teettämä tuore luomubarometri. - Säännöllisesti luomua käyttävien määrä on jo niin suuri, että voidaan puhua tietystä kuluttajajoukosta, toteaa vt. toiminnanjohtaja Päivi Rönni Finfood Luomusta. Tyypillinen luomukuluttaja on 35 - 50-vuotias perheellinen, koulutettu ja hyvätuloinen nainen, joka asuu suurimmissa kaupungeissa. Luomutuotteita säännöllisesti käyttävä kuluttaja ostaa mieluummin luomua kuin tavanomaisesti tuotettuja suomalaisia elintarvikkeita. Tätä asiaa kysyttiin barometrissa nyt ensimmäistä kertaa.

Luomun osuus päivittäisistä ostoksista pieni

Luomutuotteita säännöllisesti käyttävä kuluttaja ostaa luomuna yleisemmin perunaa, vihanneksia, leipää, maitoa, maitojalosteita, jauhoja, hiutaleita, marjoja ja hedelmiä. Tuotteet hankitaan useimmiten tavallisesta päivittäistavarakaupasta. Luomutuotteiden osuus päivittäisestä ostoskorista on edelleen pieni, jatkuvasti luomunakin käyttävien ostoksista alle viidennes on luomua.

Luomua käyttävät aikovat myös lisätä luomutuotteiden kulutusta. Eniten luomukuluttajat suunnittelevat tuoretuotteiden, leivän, lihan ja lihajalosteiden sekä maitotaloustuotteiden kulutuksen lisäämistä.

Mielikuva luomusta vaikuttaa ostopäätöksiin

Luomua säännöllisesti käyttävien kuluttajien ostohalukkuuteen vaikuttavia mielipiteitä selvitettiin asennebarometrilla. Ostohalukkuuden kannalta tuotteiden saatavuudella, valikoimien riittävyydellä, myyjien asiantuntemuksella ja tiedon saamisella luomutuotteista on suuri merkitys. Samalla nämä asiat ovat niitä, joista kuluttajilla on huonoja kokemuksia. Myöskään luomutuotteiden hinta - laatu-suhde ei ole luomukuluttajan mielestä aivan kohdallaan, samoin parantamisen varaa on tuotteiden säilyvyydessä ja pakkausten ympäristöystävällisyydessä. Kokemukset ulkomaisista luomutuotteista ovat monilla kuluttajilla olleet huonoja.

Luomutuotteiden ostohalukkuuteen niitä säännöllisesti käyttävillä kuluttajilla vaikuttavat suuresti myös valvonnan luotettavuus, vaikutus maaseudun kehitykseen, tuotteiden turvallisuus ja terveellisyys, kotieläinten hyvinvointi, vaikutus Suomen elintarviketuotannon imagoon sekä kokemus siitä, että tuntee toimineensa oikein ostaessaan luomutuotetta. Kaikista luetelluista asioista luomukuluttajilla on hyviä kokemuksia.

Aurinkomerkki täyttää viisi vuotta

Vihreä "Luomu - valvottua tuotantoa" - aurinkomerkki lanseerattiin keväällä 1998. Merkki on tällä hetkellä yli 3 000 luomutuotteessa. Luomubarometrin mukaan merkin tunnistaa 77 prosenttia suomalaisista. Kuluttajien mielestä aurinkomerkki helpottaa luomutuotteen tunnistamista, vahvistaa käsitystä tuotteen ympäristöystävällisyydestä ja hyvästä laadusta. Kuluttajat pitävät aurinkomerkittyä luomutuotetta selvästi parempana kuin luomutuotteita, joista merkki puuttuu.

Aurinkomerkki kertoo, että luomutuote kuuluu suomalaisen viranomaisen valvontaan ja täyttää EU:n yhteiset luomutuotannon ehdot. Merkin myöntää ja käyttöä valvoo Kasvintuotannon tarkastuskeskus KTTK.

(MTV3-Finfood)

Lue myös:

    Uusimmat