Valtteri Bottas onnistui Portugalin GP:n aika-ajoissa karistamaan osan häntä Imolassa vaivanneista ongelmista, mutta itse kilpailussa eteen tuli taas tuttu tilanne.
LUE MYÖS: Huomasitko tätä? Bottaksen ja Hamiltonin autoissa oli Portugalissa yksi merkittävä ero: "Mielenkiintoista, miten pienet yksityiskohdat voivat ratkaista"
LUE MYÖS: Tässäkö Lewis Hamiltonin lyömätön valtti? Mercedes-kuskin taidokas toiminta pisti brittitoimittajan silmään – "En voi sanoa kovin paljon"
Reilut kaksi viikkoa sitten Imolassa Bottas oli suurissa vaikeuksissa renkaiden lämmittämisen kanssa ja hävisi paalupaikan vieneelle tallikaveri Lewis Hamiltonille lähes puoli sekuntia, mikä pudotti hänet lähtöruudukossa kahdeksanneksi.
Myös Portugalissa Hamilton oli aika-ajojen parhaalla vedollaan koko joukon nopein, mutta hän teki parhaan kierrosaikansa poikkeuksellisesti jo toisessa osiossa. Bottas oli kärkikymmeniköstä ainoa kuljettaja, joka onnistui parantamaan aikaansa toisesta osiosta kolmanteen, ja hän löi Hamiltonin paalupaikkataistelussa 0,007 sekunnilla.
Kilpailun alkuvaiheilla Bottas ei päässyt sekuntia kauemmas takaa-ajajistaan Hamiltonista ja Red Bullin Max Verstappenista, ja lopulta Hamilton ohitti hänet kilpailun kärjessä 20. kierroksen alkaessa.
– Ei vaan sillä ensimmäisellä stintillä pääse karkuun. Yleensä kun Hamilton tai Verstappen menee kärkeen, he pystyvät ajamaan ja muilla on vaikeuksia pysyä perässä. Nyt se oli enemmän niin, että Valtteri puolustaa ja me koko ajan joudumme odottamaan, että koska ne kaverit tulevat ohi. Mistä johtuu, että Valtteri ei löydä vauhtia? C Moren asiantuntija Aaro Vainio pohtii.
Portugalissa kierrokset 2-6 ajettiin turva-auton perässä, kun Kimi Räikkönen oli kolaroinut pääsuoralla Alfa Romeo -tallikaveriinsa Antonio Giovinazziin. Tämän jälkeen Bottas ja Hamilton ajoivat 29 täyttä kierrosta siihen saakka, kunnes Bottas tuli varikolle 36. kierroksen päätteeksi. Bottas oli näistä kierroksista seitsemällä nopeampi kuin Hamilton. Keskimäärin ero Mercedes-kaksikon kierrosajoissa oli peräti 0,202 sekuntia Hamiltonin hyväksi.
Verstappeniin verrattuna Bottas oli turva-auton ja varikkokäyntien välissä nopeampi 16 kierroksella 28:sta. Keskimäärin ero kierrosajoissa oli 0,045 sekuntia hänen hyväkseen.
Varikkokäyntien jälkeen Bottaksen vauhti Hamiltoniin nähden parani selkeästi. He ehtivät ajaa kovilla renkailla 16 kierrosta ennen kuin Bottas raportoi autonsa menettäneen tehoja. Näistä kierroksista Bottas oli nopeampi kuudella, ja keskimäärin ero kierrosajoissa oli vain 0,055 sekuntia Hamiltonin hyväksi.
Verstappeniin verrattuna Bottas oli varikkokäyntien jälkeen nopeampi 12 kierroksella 16:sta, keskimäärin 0,069 sekuntia kierroksella, eli Verstappeniin verrattuna vauhti ei kuitenkaan kohentunut yhtä paljon kuin Hamiltoniin verrattuna.
Vainion asiantuntijakollega Ossi Oikarinen painotti, etteivät Bottaksen rengasongelmat olleet Portugalissa pahimmasta päästä. Parannusta Imolaan nähden oli tullut merkittävästi, mutta tekemistä riittää edelleen.
C Moren selostaja Niki Juusela ei silti ole täysin vakuuttunut.
– Vaikka se oppimisprosessi jatkuu, mutta riittääkö se? Onko tämä asia, joka sulkee hänet mestaruustaistelusta, kun ei pysty pelaamaan täydellisesti renkaiden kanssa joka viikonloppu?
Bottaksen tilanteesta tämän kauden mestaruustaistelussa keskusteltiin C Moressa Portugalin GP:n jälkeisessä Nikin nopeat -ohjelmaosiossa. Tämän keskustelun voit katsoa kokonaisuudessaan jutun yläreunassa olevalta videolta.