Valio hakee kasvua Yhdysvalloista

Valio hakee yhä enemmän kasvua ulkomailta.

Yhtiö on aloittanut muun muassa laktoosittoman maitojuoman myynnin Yhdysvalloissa tänä syksynä. Tavoitteena on jopa 100 miljoonan dollarin (noin 69 miljoonan euron) liikevaihto viidessä vuodessa.

Suomessa kymmenen vuotta sitten lanseerattua laktoositonta maitojuomaa on viety jo 11 maahan. Nyt vuorossa on Yhdysvallat, jota pidetään markkinoista kenties kaikkein vaikeimpana.

- Siellä on vaikea päästä markkinoille, koska siellä on oma tuotanto ja omia innovaatioita. Lisäksi se on hyvin hajanainen markkina, joten siellä pitää löytää hyvä yhteistyökumppani, jonka kanssa voi lähteä markkinaa valtamaan, Elintarviketeollisuusliiton johtaja Seppo Heiskanen arvioi.

Maitojuoman tuottamisen ja jakelun Valio on ulkoistanut Yhdysvalloissa paikallisille kumppaneille, mutta markkinointi on tiukasti yhtiön omissa näpeissä. Valio pitää tärkeänä myös sitä, että ulkomaille viedään vain tuotteita, joiden menekki on testattu kotimarkkinoilla.

- Tuotteet on testattava ja paras testipaikka on tietysti Suomi. Jos homma ei toimi täällä ja tuotteet eivät myy, niin saa kyllä monta kertaa perustella miksi ne myisivät myöskään ulkomailla, Valion tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja Tiina Mattila-Sandholm kertoo.

Innovatiivisten elintarvikkeiden osuus koko elintarvikelan viennistä on alle kaksi prosenttia.

Katso Leea Ollikaisen juttu

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat