Nuorten kosmetiikkakulutus kasvussa – vaikeasti saatava myy parhaiten

Suomalaisten nuorten kosmetiikan kulutus on kasvussa.

Must-tuote tällä hetkellä on Babylips, väriä antava huulirasva, joka on tietoisesti markkinoitu juuri teineille. Tutkijan mielestä tuotteessa ei ole mitään poikkeavaa, se on vain ollut vaikeasti saatavissa ja nyt sitä saa.

Joka tytön meikkipussista löytyy nyt Babylips. Tuotteesta on tullut suoranainen hitti, vaikka 12-vuotiaat eivät muuten vielä paljon meikkaisikaan.

–Siitä on tullut vähän sellainen juttu. Keräilytavara meille. Babylipsit tuoksuu hyvälle ja niistä saa vähän väriä, eikä tarvitse käyttää huulipunaa, miettii 12-vuotias espoolainen Anna Kauppinen.

–Ei se noloa ole, jos niitä ei jollain olekaan, miettivät puolestaan kaverukset Millie Kivinen ja Aino Lankinen.

Tehokasta markkinointia

Kulutustutkijan mielestä tässäkään tuotteessa ei ole mitään erikoista, mutta jostakin brändistä tulee nopeasti ja huomaamattomasti must.

–Mainonta hyvin selkeästi käyttää nuoriin purevia metodeja. Tuotteet räätälöidään ulkonäköä myöten juuri nuorille. Julkkiksia käytetään mainonnassa, tavarataloissa on omat osastonsa nuorien kosmetiikalle. Vaikeasti saatavuus myös houkuttaa, kertoo sosiologian professori Terhi-Anna Wilska Jyväskylän yliopisto

Teinit ostivat Babylipsejä aiemmin ulkomailta tai tilasivat netistä, nyt elokuussa ne ilmestyivät kauppojen hyllyille.



–Niitä menee meillä satoja päivittäin. Monet ostavat koko väri- ja tuoksuskaalan saman tien. Tieto leviää nopeasti, nuoret ottavat kuvia tuotteista, puhuvat facetimessa samaan aikaan kun testaavat huulirasvoja. kertoo kosmetiikkamyyjä Hanna Shemeikka Helsingin Sokokselta,

–Nykyään teinit ja nuoret seuraavat sosiaalisen median kautta mitä maailmalla tapahtuu ja mitä blogeissa kirjoitetaan. Ja se näkyy meillä myös. Monet tuotteet tulevat aikaisemmin heidän maailmaansa ja vasta sitten saadaan tänne kaupan hyllylle, jatkaa Shemeikka.

Nuorten kosmetiikan kulutus kasvaa jatkuvasti

–Nuorille on tarjolla nimenomaan heille suunnattua kosmetiikka, joka on myös edullisempaa. Ylipäätään ulkonäkö ja ulkonäön hoitaminen on tärkeämpää kuin aikaisemmin, sanoo kulutusta tutkinut professori Wilska.

–Nuoret eivät aina itsekkään oikein ymmärrä, että miten joku ilmiö syntyy, miten jostain brändistä tulee must. Sen suosio vain leviää hirvittävän nopeasti ja tietyllä tavalla huomaamattomasti, kertoo Wilska.

Myös Victorias Secretin tuotteet ovat nuorien himoituimpien listalla, varsinkin kun niitä ei vielä saa Suomesta.

–Joo, ne on nyt niitä, mitä kaikilla on. Itsekin on tullut ostettua Victorias secretiä ulkomailta. Laivallakin niitä kai nykyään on, sanoo Joanna Liesjoki.

"For adult use only"

Ainolle, Millielle ja Annalle tuoksuvista Babylipseistä on tullut vähän jo keräilyjuttu. Kyljessä oleva teksti "for adult use only" eli vain aikuisille tosin vähän huvittaa.

–En mä nyt usko, että 12-vuotiaat nyt syö niitä huulirasvoja niin kuin pikkulapset, sanoo Anna Kauppinen.

Tutkija uskoo, että syynä on eri maiden kuluttajalainsäädäntö.

–Varsinkin Yhdysvalloissa tuotteen kyljessä pitää olla teksti, joka ei jää kenellekään epäselväksi. Eli jos siinä lukee Babylips niin joku voi kuvitella, että se on vauvoille suunnattu huulirasva. Se voi olla yksi syy varoitustekstiin. Toinen voi olla vähän piilotetumpi merkitys, että se adult- sana taas houkuttelee nuoria toiseen suuntaan.

* korjattu 15.9.2014 klo 11:35: Otsikkoa muokattu

Lue myös:

    Uusimmat