Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vaalirahoituksen avoimuus ei Tarastin ehdotuksella toteudu

Julkaistu 14.10.2009 01:19

Lauri Tarastin vaalirahatyöryhmä pääsi oikeille jäljille ehdottaessaan netissä seurattavaa vaalirahajärjestelmää.

Ehdotus jää kuitenkin puolitiehen tai itse asiassa aika kauaksi puolitiestä, Tässä hieman täydennystä kuvioon.

#1) Luodaan laki verottomasta vaalirahatilistä, joka edellyttää reaaliaikaista julkista kirjanpitoa. Tilille tulevat rahat on tarkoitettu kunkin ehdokkaan vaalityöhön.

#2) Jokaisen ehdokkaan vaalirahatili on seurattavissa netissä sille osoitetulla vaalirahapalvelimella. Ehdokkaan on ilmoitettava nettisivuilla sidonnaisuutensa.

#3) Tilille saapuneet ja sieltä maksetut summat on oltava luettavissa netissä seuraavana arkipäivänä.

#4) Jokainen tilille saapunut ja siltä maksettu summa on selvennettävä netissä olevan vaalirahatilin selitysosassa.

Kuka maksoi? Kenelle ja mitä maksettiin? Mistä rahasta oli kyse? Selitysosaksi ei esimerkiksi riitä se, että summalla maksettiin lehtiilmoitus, vaan kyseisen lehti-ilmoituksen on oltava klikattavissa heti ilmoituksen ilmestymisen jälkeen.

Kuka osti seminaarilipun tai taide-esineen? Mitä  puhujille tai taitelijoille maksettiin?

Pienten summien osalta ilmoitusvelvollisuudelle voidaan toki antaa käytännön syistä poikkeus: Tavanomaisessa rahankeräyksessä: esim. lahjoitukset, arpojen myynti tms ilmoitusraja on 50 euroa, koska yksittäisten pienten summien yksilöinti maksajaan on mahdotonta. Jos jokin taho tekee poikkeuksellisia toistuvia lahjoituksia, lähde on ilmoitettava.

#5) Jos ehdokkaan eteen tehdään maksutonta työtä: esim. mainosten jakamista, graafista suunnittelua tms niin tämä vapaaehtoistyö ja sen arvo on ilmoitettava vaalirahatilillä avustuksena.

#6) Jos ehdokas saa vaalityöhön tarvikkeita lahjoituksena, esim taidetta, kahvia, makkaraa tms, nämä summat ja lahjoittajat on ilmoitettava vaalirahatilillä.  Jos joku maksaa ehdokkaan matkoja tms, ne on ilmoitettava.

#7) Ehdokkaan puolueelta saapuneesta rahasummasta on ilmoitettava mistä puolue on rahoituksensa saanut. Jos puolue antaa tukea ehdokkaalle, niin myös puolueen on pidettävä omaa vaalirahatiliä, josta käy samalla tarkkuudella ilmi rahaliikenne. Tästä säädetään erillinen puolueen vaalirahatililaki.

#8) Vaalirahatilistä on tehtävä viimeistään kuukauden kuluessa vaaleista tilinpäätös ja toimintakertomus, joiden tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot vaalirahatilivelvollisen toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta.

#9) Vaalirahatilistä vastaa ehdokas. Puolueen vaalirahatilistä vastuussa on puolueen puheenjohtaja. Lisäksi jokaisen ehdokkaan ja puolueen on nimettävä vaalirahakirjanpitäjä, joka on myös tekijänä vastuussa mahdollisista rikkeistä.

#10) Jos myöhemmin ilmenee ehdokkaan tai puolueen rikkoneen vaalirahatililakia, teko on rangaistava vaaliraharikoksena. Vaaleissa valitun rangaistusasteikko voidaan kopioida törkeästä kirjanpitorikoksesta: vankeutta vähintään neljä kuukautta ja enintään neljä vuotta. Valitsematta jääneelle riittänee normaali tekomuoto: sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta. Presidentinvaaleissa valitsematta jääneilläkin kyse on törkeästä tekomuodosta.

Kuka tätä vaalirahatililakia sitten valvoisi? Varmasti siihen viranomainen löytyy, mutta lienee syytä säätää samalla tämän lain valvonnan laiminlyönnistä ehdotonta vankeutta,

x x x

Amerikkalaista vaaliraha-avoimuutta voi tutkia mm. tältä nettisivulta: OpenSecrects.

Lisää aiheesta:

Orpo päivittelee Ylellä perussuomalaisten silmienvenyttelyä: "Lapsellista"Helena Petäistön kolumni: Trump sanoi julki todelliset aikeensa – seuraukset ovat meille shokkiNasima Razmyar tykittää syytöksiä Orpon hallitukselle: "Pelkkä irvikuva"Kirsi Alm-Siiran kommentti: Pomoni antoi mokailun anteeksi – olisiko "somekansa" armahtanut?Mystinen tuplakättelijä, kohauttavat asut, porttikiellot – muistatko vielä Linnan juhlien ikimuistoisimmat etiketin venytykset?Kommentti: Yrittäjien eläkkeisiin on pakko puuttua, ja se kauhistuttaa kokoomusta
Mielipiteet

Tuoreimmat aiheesta

Mielipiteet
  • 14.12.17:48
    Petteri Orpo

    Orpo päivittelee Ylellä perussuomalaisten silmienvenyttelyä: "Lapsellista"

  • 14.12.17:35
    Yhdysvallat

    Helena Petäistön kolumni: Trump sanoi julki todelliset aikeensa – seuraukset ovat meille shokki

  • 14.12.16:51
    Politiikka

    Nasima Razmyar tykittää syytöksiä Orpon hallitukselle: "Pelkkä irvikuva"

  • 11.12.16:59
    Kommentti

    Kirsi Alm-Siiran kommentti: Pomoni antoi mokailun anteeksi – olisiko "somekansa" armahtanut?

  • 6.12.07:30
    Linnan juhlat

    Mystinen tuplakättelijä, kohauttavat asut, porttikiellot – muistatko vielä Linnan juhlien ikimuistoisimmat etiketin venytykset?