Vaalirahoituksen avoimuus ei Tarastin ehdotuksella toteudu

Lauri Tarastin vaalirahatyöryhmä pääsi oikeille jäljille ehdottaessaan netissä seurattavaa vaalirahajärjestelmää.

Ehdotus jää kuitenkin puolitiehen tai itse asiassa aika kauaksi puolitiestä, Tässä hieman täydennystä kuvioon.

#1) Luodaan laki verottomasta vaalirahatilistä, joka edellyttää reaaliaikaista julkista kirjanpitoa. Tilille tulevat rahat on tarkoitettu kunkin ehdokkaan vaalityöhön.

#2) Jokaisen ehdokkaan vaalirahatili on seurattavissa netissä sille osoitetulla vaalirahapalvelimella. Ehdokkaan on ilmoitettava nettisivuilla sidonnaisuutensa.

#3) Tilille saapuneet ja sieltä maksetut summat on oltava luettavissa netissä seuraavana arkipäivänä.

#4) Jokainen tilille saapunut ja siltä maksettu summa on selvennettävä netissä olevan vaalirahatilin selitysosassa.

Kuka maksoi? Kenelle ja mitä maksettiin? Mistä rahasta oli kyse? Selitysosaksi ei esimerkiksi riitä se, että summalla maksettiin lehtiilmoitus, vaan kyseisen lehti-ilmoituksen on oltava klikattavissa heti ilmoituksen ilmestymisen jälkeen.

Kuka osti seminaarilipun tai taide-esineen? Mitä  puhujille tai taitelijoille maksettiin?

Pienten summien osalta ilmoitusvelvollisuudelle voidaan toki antaa käytännön syistä poikkeus: Tavanomaisessa rahankeräyksessä: esim. lahjoitukset, arpojen myynti tms ilmoitusraja on 50 euroa, koska yksittäisten pienten summien yksilöinti maksajaan on mahdotonta. Jos jokin taho tekee poikkeuksellisia toistuvia lahjoituksia, lähde on ilmoitettava.

#5) Jos ehdokkaan eteen tehdään maksutonta työtä: esim. mainosten jakamista, graafista suunnittelua tms niin tämä vapaaehtoistyö ja sen arvo on ilmoitettava vaalirahatilillä avustuksena.

#6) Jos ehdokas saa vaalityöhön tarvikkeita lahjoituksena, esim taidetta, kahvia, makkaraa tms, nämä summat ja lahjoittajat on ilmoitettava vaalirahatilillä.  Jos joku maksaa ehdokkaan matkoja tms, ne on ilmoitettava.

#7) Ehdokkaan puolueelta saapuneesta rahasummasta on ilmoitettava mistä puolue on rahoituksensa saanut. Jos puolue antaa tukea ehdokkaalle, niin myös puolueen on pidettävä omaa vaalirahatiliä, josta käy samalla tarkkuudella ilmi rahaliikenne. Tästä säädetään erillinen puolueen vaalirahatililaki.

#8) Vaalirahatilistä on tehtävä viimeistään kuukauden kuluessa vaaleista tilinpäätös ja toimintakertomus, joiden tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot vaalirahatilivelvollisen toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta.

#9) Vaalirahatilistä vastaa ehdokas. Puolueen vaalirahatilistä vastuussa on puolueen puheenjohtaja. Lisäksi jokaisen ehdokkaan ja puolueen on nimettävä vaalirahakirjanpitäjä, joka on myös tekijänä vastuussa mahdollisista rikkeistä.

#10) Jos myöhemmin ilmenee ehdokkaan tai puolueen rikkoneen vaalirahatililakia, teko on rangaistava vaaliraharikoksena. Vaaleissa valitun rangaistusasteikko voidaan kopioida törkeästä kirjanpitorikoksesta: vankeutta vähintään neljä kuukautta ja enintään neljä vuotta. Valitsematta jääneelle riittänee normaali tekomuoto: sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta. Presidentinvaaleissa valitsematta jääneilläkin kyse on törkeästä tekomuodosta.

Kuka tätä vaalirahatililakia sitten valvoisi? Varmasti siihen viranomainen löytyy, mutta lienee syytä säätää samalla tämän lain valvonnan laiminlyönnistä ehdotonta vankeutta,

x x x

Amerikkalaista vaaliraha-avoimuutta voi tutkia mm. tältä nettisivulta: OpenSecrects.

Lue myös:

    Uusimmat