Uistimen koukkuun tarttunut pieni poika oli hukkumaisillaan Espoossa eikä hätäkeskukseen päässyt läpi: ”Henkilöstövahvuus alle minimitason”

Viime viikonloppuna Espoon Vilniemen uimarannalla pieni poika joutui vaaraan jäätyään kädestään kiinni järven pohjalla olleeseen uistimen koukkuun.

Paikalla olleet kertovat, että hätäkeskukseen joutui jonottamaan kymmenen minuuttia ennen kuin apua saatiin hälytettyä paikalle.

Hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Nieminen kertoo MTV Uutiset Livelle, että keskimääräinen vastausaika hätäpuheluihin on ollut kuluvan vuoden osalta kahdeksan sekuntia.

– Mutta viikonloppuna ja erilaisissa ruuhkatilanteissa jonoja voi syntyä, koska resurssit ovat rajalliset ja äkillisiin piikkeihin ei ole resursseja, Nieminen toteaa.

Viime viikonloppu kuluvan vuoden ruuhkaisin

Nieminen kertoo, että viime viikonloppu oli tämän vuoden ruuhkaisin Hätäkeskuslaitoksessa. Kaikkiaan vastattiin lähes 27 000 hätäpuheluun viikonlopun aikana.

– Pelkästään lauantain aikana käsiteltiin yli 12 000 hätäilmoitusta ja hälytettiin viranomaiset yli 6000 tehtävälle.

Nieminen kertoo, että lämmin ilma nostaa hälytystehtävien määrää 20 prosentilla. Samaan aikaan hätäkeskuslaitoksen henkilöstöstä on lomalla noin nejännes.

Henkilöstövaje ongelmana

Hätäkeskuslaitoksen ongelmana on ollut myös useiden kymmenien henkilöiden vaje.

Niemisen mukaan päivystyshenkilöstön rekrytoinnissa on ollut vaikeuksia, koska pätevyyden omaavia henkilöitä ei ole saatavilla riittävästi. Myös sairauspoistuma on korkea.

– Hätäkeskuslaitoksen henkilöstövahvuus on merkittävästi alle arvioidun minimitason, Nieminen painottaa.

Lisäksi uuden hätäkeskustietojärjestelmän käyttö on alkanut ja se vaatii vielä osaamisen kehittämistä.

– Päivystäjän työmäärä yksittäisessä tehtävässä on kasvanut. 

Lue myös:

    Uusimmat