Työryhmä: Lentokenttä Malmilta Porvooseen

Porvoon Backas olisi paras sijoituspaikka Helsingin seudun uudelle lentokentälle, kertoo liikenne- ja viestintäministeriön teettämä lentokenttäselvitys. Vaihtoehtona olisi Malmin lentokentälle tehtävä mittava remontti.

Helsingin seudun uusi lentokenttä sopisi liikenneministeriön teettämän selvityksen mukaan parhaiten Porvoon Backakseen. Selvityksen mukaan uudelle kentälle olisi tarkoituksenmukaista sijoittaa kaikki Malmin kentän nykyiset lentokone- ja helikopteritoiminnot. Mahdollisuuksien mukaan uudelle kentälle voisi myös tulla kevyttä kaupallista lentotoimintaa Helsinki-Vantaan lentokentältä, kuten esimerkiksi reittilentoja Baltian maihin. Kentän suunnittelu ja rakentaminen kestänee vähintään 10-15 vuotta. Hinnaksi tulisi noin 120 miljoonaa euroa.

Ministeriö pyytää lausunnot selvityksestä lokakuun loppuun mennessä. Sen jälkeen ministeriö päättää, kuinka asiassa edetään. Selvitettäviksi tulevat mahdollisen uuden kentän toteuttamistapa, rahoitus ja omistussuhteet. Uusi lentokenttä olisi ennen rakentamista hyväksyttävä Itä-Uudenmaan maakuntakaavassa.

Malmin lentokentän käyttämistä nykymuodossa ei selvityksessä tutkittu, vaan tarkasteltavana oli toimintojen kehittäminen. Tämä tarkoittaisi isoja ja kalliita muutostöitä. Kiitotietä täytyisi pidentää ja sen suunta olisi käännettävä. Tällöin Malmille voitaisiin siirtää osa Helsinki-Vantaan liikenteestä. Uuden kiitotien alle jäisi kuitenkin Sepänmäen omakotialue ja ainakin osa Tattarisuon teollisuusalueesta. Hankkeen rakentamiskustannuksiksi arvioidaan noin 81 miljoonaa euroa. Turvallisuusmääräysten takia Helsinki-Vantaan lennot rajoittavat Malmin liikennettä nykyään huomattavasti.

Backasin etuna sijainti

Selvityksessä tutkittiin kuusi alustavaa vaihtoehtoa uuden lentokentän sijoituspaikaksi. Karsiutuneita vaihtoehtoja olivat Porvoon Hinthaara, Sipoon Box sekä Inkoon Innanbäck, Knappa ja Solberg.

Backasin etuna oli muun muassa melko hyvä sijainti. Se on Porvoon keskustan länsipuolella, 51 kilometrin ja runsaan 50 minuutin ajomatkan päässä Helsingin keskustasta. Pääsy merelle on esteetön, mikä on tärkeää etenkin meripelastustoiminnalle. Toisaalta etäisyyttä Backasista Helsinki-Vantaan lentokentälle on riittävästi, jotta lentotoiminnalle ei koidu liikaa rajoitteita. Lentokentän rakentamisen vaikutukset asukkaiden ja ympäristön kannalta ovat Backasissa vähäisemmät kuin muissa selvityksen piiriin kuuluneissa paikoissa.

Selvityksen teki Ilmailulaitos Finavia liikenne- ja viestintäministeriön toimeksiannosta. Työssä arvioitiin ratkaisuja, joilla pääkaupunkiseudun kaupallista ilmailua voidaan kehittää nykyisestä. Huomioon otettiin Rajavartiolaitoksen, Poliisin ja Puolustusvoimien tarpeet. Lisäksi arvioitiin kentän sijoittamisen vaikutusta yhdyskuntarakenteeseen ja maankäyttöön.

Malmin kentästä kopteritukikohta?

Selvityksessä todetaan, että jos lentokonetoiminta Malmilla lakkaa, vaihtoehtoina ovat kentän supistaminen helikopteritukikohdaksi tai uuden helikopteritukikohdan rakentaminen Helsingin seudulle. Tukikohdan pääasiallinen käyttäjä on Rajavartiolaitos. Sen kannalta helikopteritoimintojen sijoittaminen lentokentän yhteyteen olisi kätevin vaihtoehto, joka toisi myös synergiaetuja.

Jos myöhemmässä tarkastelussa kuitenkin päädytään erillisen helikopteritukikohdan rakentamiseen, selvityksen mukaan sopivin paikka olisi Sipoon Skarpmossen. Alustavassa tarkastelussa vaihtoehtoina oli viisi muuta paikkaa Sipoosta ja kaksi Kirkkonummelta. Skarpmossenin rakentamiskustannusten hinnaksi arvioitiin 17 miljoonaa euroa.

Mahdollinen uusi helikopteritukikohta on tarkoituksenmukaisempaa sijoittaa Helsingin itä- kuin länsipuolelle. Perusteluina ovat muun muassa lyhyemmät vartiolennot itärajalle sekä Sköldvikin ja Vuosaaren satamien läheisyys.

Kannatusyhdistys pettyi selvitykseen

Malmin lentokentän ystävien yhdistys on pettynyt suunnitelmiin korvata Malmi uudella kentällä. Liikenneministeriön teettämän selvityksen mukaan Helsingin seudun uusi lentokenttä sopisi parhaiten Porvoon Backakseen.

Malmin säilyttämistä puoltavan yhdistyksen puheenjohtajan Tero Aurasen mielestä rivien välistä voi tulkita, että selvitys kannattaa ensisijaisesti uutta kenttää.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat