Ruotsia toisena kotimaisena kielenä opiskelevista kaksi kolmasosaa sai kirjoitustaidoissa korkeintaan arvosanan 5. Se ei vastaa jatko-opinnoissa tarvittavaa osaamista.
Yhdeksäsluokkalaisten ruotsia toisena kotimaisena kielenä opiskelevien ruotsin kielitaito jää kouluarvosanaa 6 vastaavalle tasolle, selviää Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin arviosta.
Ruotsin kielen kirjoittamisessa jopa kaksi kolmasosaa saavutti vain kouluarvosanaa 5 vastaavat tai sitä heikommat taidot. Heikko kirjoitustaito on Karvin arvion mukaan erityisen huolestuttavaa, sillä se ei pysty missään määrin vastaamaan jatko-opinnoissa tarvittavaa osaamista.
Osaamistaso laskenut
Ruotsin kielen osaamistaso on laskenut Karvin edellisestä, vuonna 2008 tehdystä arviosta. Tuolloin esimerkiksi kirjoitustehtävässä arvosanaa 5 vastaavalle tasolle jäi 14 prosenttia oppilaista.
Oppilaiden ruotsin kielen osaamista testattiin luetun ymmärtämisen, kuullun ymmärtämisen, puhumisen ja kirjoittamisen osalta. Lähes kaksi kolmasosaa vastaajista ei saavuttanut kouluarvosanaa 8 vastaavaa taitotasoa yhdessäkään näistä osa-alueista.
Vastaavasti vain neljä prosenttia oppilaista saavuttivat kouluarvosanaa 8 vastaavan tason kaikilla neljällä osa-alueella.
Arviossa tarkasteltiin, kuinka hyvin ruotsia B1-kielenä opiskelevat yhdeksäsluokkalaiset saavuttavat kouluarvosanoja 5, 7 ja 8 vastaavat tavoitteet. Toisen kotimaisen kielen opiskelu B1-kielenä aloitetaan yleensä kuudennella luokalla.
