Twitter ilmoitti aiemmin aikovansa kieltää kaiken poliittisen mainonnan palvelussaan. Päätös kattaa niin ehdokkaiden vaalimainonnan kuin poliittisen mainonnan koko maailmassa. Facebookin perustaja Mark Zuckerberg ei ollut asiasta samaa mieltä – ja kommentoi aihetta suorin sanoin.
Twitterin toimitusjohtaja Jack Dorsey mukaan Twitterin päätöksen taustalla olivat ongelmat, jotka liittyivät valeuutisiin ja koneoppimiseen perustuvaan viestien kohdentamiseen. Facebookin Zuckerbergillä on toisenlainen kanta aiheesta.
Zurkerbergin kommentista uutisoi Business Insider. Zurkerberg postasi kommenttinsa Facebook-seinälleen.
Näin Zuckerberg kommentoi asiaa
Zuckerberg alleviivasi sitä, että kaikki isot verkkoalustat kuten Google ja Youtube näyttävät samoja mainoksia ja kysyi, pitäisikö kaikki poliittiset mainokset poistaa. Zuckerberg vetosi siihenkin, että mainoksia valvotaan ja säännellään.
Lisäksi Zuckerberg kysyi, mihin poliittisten mainosten ja ei poliittisen mainosten rajan voi vetää.
– Voimmeko oikeasti blokata kaikki sellaiset poliittiset mainokset, kuten ilmastonmuutokseen tai naisten voimaantumiseen liittyvät postaukset?