Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkintaraportti vahvistaa tahallisuuden: Lennonjohto yritti soittaa Germanwingsin koneeseen 11 kertaa

Koneen osia kerättiin talteen laajoilta alueilta.
Koneen osia kerättiin talteen laajoilta alueilta. AFP / Lehtikuva
Julkaistu 06.05.2015 16:07

MTV UUTISET – Jenny Matikainen

Tutkintaraportti maahan syöksyneen Germanwingsin viimeisistä vaiheista on karua luettavaa. Teon tahallisuudesta kertoo muun muassa se, että korkeuden säätö muuttui ”sekunnissa” 11 600 metristä 30 metriin.

Ranskalaisen onnettomuustutkintakeskuksen BEA:n raportissa käy ilmi, mitä Alpeilla maahan syöksyneen Germanwingsin turmakoneen ohjaamossa tapahtui ennen maahansyöksyä.

Tänään julkaistun raportin mukaan perämies Andreas Lubitz harjoitteli koneen lentokorkeuden laskua aiemmin samana päivänä lennolla Düsseldorfista Barcelonaan. Raportin mukaan 27-vuotias perämies asetti koneen lentokorkeuden 100 jalkaan eli noin 30 metriin sillä aikaa, kun pilotti oli pois ohjaamosta.

Tiedot selvisivät turmakoneen mustasta laatikosta. Muutokset eivät tuntuneet koneessa, sillä se oli jo tuolloin aloittanut laskeutumisen kohti Barcelonaa.

Korkeus muuttui sekunnissa 

Tutkintaraportti vahvistaa aiemman oletuksen, että Lubitz ohjasi koneen tahallaan vuoren seinään.

Saksalaisyhtiön kone lähti Barcelonasta kohti Düsseldorfia kello 9 aamulla. Kaikki sujui normaalisti. Lentoemäntä kävi ohjaamossa vartin nousun jälkeen - kolmikko jutteli Barcelonan pysähdyksestä.

Puolen tunnin kuluttua noususta pilotti poistui ohjaamosta ja Lubitz jäi ohjaamoon yksin. Raportti kertoo, että kello 9.30 koneen korkeuden säätö muuttui ”sekunnissa” 11 600 metristä 30 metriin.

Myös ilmavoimat yritti tavoittaa

Marseillesin lennonvalvonta yritti ottaa koneeseen yhteyttä 11 kertaa kolmella eri taajuudella. Lisäksi Ranskan ilmavoimat yritti tavoittaa koneen ohjaamoa. Mustan laatikon nauhoitteella soi myös ohjaamon summeri. Sisäpuhelin hälyttää kolmesti ja oven ulkopuolelta kuului koputusta ja avauspyyntöjä.  

Kello 9.40 koneen järjestelmä alkoi varoittaa maan lähestymisestä ja käski ohjaamaan koneen nousuun. Puolentoista minuutin päästä musta laatikko lakkasi nauhoittamasta.

Lääkärintodistuksessa huomautuksia

Raportin mukaan Anders Lubitz oli hoidettu masennuksen vuoksi. Vuonna 2009 kirjoitetussa lääkärintodistuksessa huomautettiin hänen tarvitsevan säännöllisiä lääkärintarkastuksia. Lubitzin viimeisin lääkärintodistus oli myönnetty vuoden 2014 heinäkuussa ja se oli voimassa tämän vuoden elokuuhun saakka.

Onnettomuustutkijoiden mukaan tapaus osoittaa, että jatkossa on pohdittava, miten lääkärin salassapitovelvollisuus ja lentoturvallisuus voidaan sovittaa yhteen. Lisäksi on selvitettävä, millainen lukitussysteemi on turvallinen ohjaamon ovessa. 

Lisää aiheesta:

Matkustajakoneesta kesken lennon irronnut ovi löytyi Bobin takapihalta – koneessa varoitus häiriöistä jo ennen jysäystäNämä lentokoneiden katoamismysteerit järkyttivät maailmaa: Malesiasta noussut kone vei mukanaan satoja matkustajia eikä totuutta tiedetä vieläkäänNuoret lentäjät kokeilivat lentokoneensa rajoja ja halusivat samalla liittyä lakikorkeuskerhoon – hauskanpito johti lopulta karmivaan onnettomuuteenYllättävän pieni moka lentokoneen ohjaamossa voi johtaa katastrofiin – valtaisaan turmaan johtanut erehdys on sattunut kahdesti myös SuomessaEurooppaa järkyttäneestä lentoturmasta vuosi – Video: Näin Germanwings syöksyi tuhoonHyytäviä tietoja Germanwings-turmasta: Näin itsemurha-aikeet muuttuivat joukkomurhaksi
GermanwingsUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Germanwings
  • 09.01.201715:28
    Ulkomaat

    Germanwings-turman tutkinta päättyy: Perämiestä hoitaneet lääkärit eivät syyllistyneet rikokseen

  • 13.03.201613:52
    Ulkomaat

    Germanwingsin loppuraportti suosittelee lisää tarkastuksia lentäjille

  • 13.03.201608:59
    Ulkomaat

    150 ihmistä kuoli – viranomaisilta loppuraportti Germanwingsin turmasta

  • 12.03.201607:59
    Ulkomaat

    Eurooppaa järkyttäneestä lentoturmasta vuosi – Video: Näin Germanwings syöksyi tuhoon

  • 06.03.201618:23
    Ulkomaat

    Germanwingsin koneen päin vuorta lentänyt perämies avautui lääkärille – viimeinen sähköposti julki