Tutkija: Kuluttaja vaatii medialta yksilöllistä palvelua

Kuluttajien mediakäyttäytyminen on muuttunut vuosikymmenten aikana huimasti. Muuttuneeseen mediakäyttöön vastaa myös MTV uudella uudistuksellaan, missä MTV MEDIA katoaa ja syntyy kaiken toiminnan kokoava kattobrändi MTV.

MTV liittää yhteen tutut kanavabrändit, kuten MTV3:n, Subin ja AVAn, sekä uuden genrebrändin MTV Uutiset, joka luo sisältöjään eri välineisiin. Uudistuksen myötä kanavailmeet, logot, graafiset ilmeet kuin tunnusmusiikit muuttuvat.

Räätälöityä mediakäyttöä

Tampereen yliopiston mediatutkija Seppo Kangaspunnan mukaan kilpailu yleisöstä tiukentuu mediayhtiöiden kesken, joka tarkoittaa juurikin uudistumista.

– Viihdekäyttö on ilmeisesti ollut jatkuvassa kasvussa. Nyt vielä, kun käyttäjät pystyvät yksilöllisesti räätälöimään median käyttöään omien mieltymysten mukaan, niin kyllä se medioiden kilpailua koventaa ja lisää myös tarjontaa.

– Katsojat voivat katsoa televisiota ja näitä muita palveluja monenlaisista eri välineistä ja sen he myös tekevät. Eli tällainen suhde yksittäiseen välineeseen, kuten televisioon, on muuttunut yleiseksi mediasuhteeksi, jossa ohjelmia ja sisältöjä seurataan eri välineillä.

MTV vastaa juuri tähän kysyntään uudistuksella. Esimerkiksi MTV tuo uudistuksen yhteydessä myös MTV3-, Sub- ja AVA -kanavansa nähtäviksi verkkoon suorina lähetyksinä tiistaina 5. marraskuuta lähtien.

– Ennen television katseleminen oli niin sanottua virtakatselua. Seurasimme ohjelmavirtaa ja katsoimme tarkkaan milloin mitäkin tuli ja jäsensimme oman päivämme sen mukaan. Nyt tätä ei tarvitse tehdä. Voit tehdä sen milloin huvittaa. Tämä on valtava muutos ihmisten mediakäyttäytymisessä, Seppo Kangaspunta toteaa.

MTV korostaa elämyksiä

Mediataloille tämä on tietenkin haaste, johon pitää vastata.

– Medioiden täytyy lisätä ja vahvistaa sellaisia palveluita. Medioiden täytyy ottaa huomioon se, että ohjelmaa voidaan katsoa mistä vaan ja monenlaisista välineistä.

MTV on korostanut uudistuksensa myötä elämyksiä.

– Joillekin elämys voi olla valtavan hyvä, analyyttinen, journalistinen katsaus jostakin, joillekin se on urheilu, joillekin se on laadukasta draamaa, toisille se on viihdettä. Seuraavalle se on lastenohjelmia. Tämä on se, mistä MTV tunnetaan. Meidät on tunnettu 1950-luvulta lähtien valtavan hyvänä elämysten tuottajana, MTV:n toimitusjohtaja Heikki Rotko sanoo.

Uudistus lähtee liikkeelle 3. marraskuuta Seitsemän Uutisten aikana. Uutisetkin ovat elämyksiä varten, muistuttaa MTV Uutisten vastaava päätoimittaja Merja Ylä-Anttila.

– Elämys on uutistoimituksen näkökulmasta parhaan uutispalvelun tarjoamista. Tietoa, taustaa ja myös tunteita. Eletään ihmisten kanssa arjessa ja juhlassa.

Median käyttö onkin nykyään yksilöllistä, tiivistää mediatutkija Seppo Kangaspunta.

– Ihmiset tavallaan räätälöivät median käytön omiin tarpeisiinsa. He tekevät oman mediansa.

Lue myös:

    Uusimmat