Tutkija: Facebookin arkihaasteessa harva asia on sattumanvaraista

Arkihaaste on levinnyt kulovalkean tavoin Facebookissa viimeisten viikkojen aikana. Moni on siihen osallistunut, moni vielä välttynyt.

Arkihaasteen ideana on jakaa sosiaaliseen mediaan viiden päivän ajan kuvia omasta arjesta. Samalla haastat jokaisena päivänä kaverin jakamaan omaa arkeaan sosiaalisessa mediassa.

Turun yliopiston mediatutkija Tero Karppi kuitenkin epäilee, että arkihaasteessa harva asia on sattumanvaraista.

– Sosiaalinen media on loppujen lopuksi oman imagon rakentamista, oli se tietoista tai ei. Harvalla taitaa olla kuvia pyykkikasoista tai muista ihan arkisista askareista. Mieluummin laitetaan kuvia siitä, kun ollaan koiran kanssa vaikka temppuradalla, hän arvioi.

Kuvien jakaminen ei ole uusi juttu sosiaalisessa mediassa, muistuttaa Tero Karppi.

– Tämä ei ole missään nimessä uusi juttu. Facebook on halunnut pitkään, että ihmiset jakaisivat kuvia enemmän. Muun muassa Instagram ja muut käyttöjärjestelmät tukevat myös kuvien jakamista. Meillä on tapana jo jakaa kuvia arjesta. Uutta on oikeastaan vain se, että nyt kuvia jaetaan säännöllisesti ja samalla haastetaan ihmisiä jakamaan kuvia tietystä teemasta.

Haasteessa pelimäinen logiikka

– Tämä tuskin on lähtöisin Facebookista, vaan käyttäjistä itsestään. Tässä on hieman pelimäinen logiikka, mikä aktivoi ihmiset. Kun sinut nimetään, niin syntyy ehkä pientä sosiaalista painetta osallistua tähän haasteeseen. Moni ei halua kieltäytyä. Toisaalta, Facebookissa ollaan, koska haluamme jakaa asioita. Nyt on kerrankin syy jakaa kuvia omasta harrastuksesta, lemmikistä tai muusta itselle tärkeästä asiasta, jota ei muuten sosiaalisessa mediassa niin usein jaa, Karppi pohtii.

Arkihaasteen ydin on Karpin mukaan siinä, että sosiaalinen media on jo monelle arkipäiväistä.

– Se on luonnollista, että olemme joka päivä Facebookissa ja muissa palveluissa. Jaamme jo arjen siellä, joten on selkeää, että tällainen haaste kiehtoo.

Facebookin arkihaasteessa haastetaan viitenä päivänä kaveri mukaan haasteeseen. Ihan kaikki eivät haasteeseen joudu mukaan.

– Sosiaalisessa mediassa, etenkin Facebookissa, ollaan olemassa olevien ystävien kanssa. Se on tietyllä tavalla suljettu piiri. Tiedetään ystävien taustoja ja tiedetään, kuka mahdollisesti innostuu haasteesta. Käyttäjät eivät haasta kavereitaan sattumanvaraisesti, vaan mukaan haastetaan niitä, jotka todennäköisesti innostuvat siitä, tai heistä halutaan tietää lisää. Toki ihmiset haastavat trollin tapaisesti myös niitä, joiden he tietävät ärsyyntyvän haasteesta, Karppi kertoo. 

Lue myös:

    Uusimmat