Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkakuva paljastaa maapallolta kolkan, jonka yli lentokoneet eivät lennä – syitä on kaksi, joista molemmat elintärkeitä

0:25Tiedätkö miksi lentokoneet eivät lennä Tiibetin ylängöllä?Katso videolta: Tällä alueella eivät lentokoneet lennä.
Julkaistu 19.03.2021 13:40
Toimittajan kuva
Juho Lauri

juho.lauri@mtv.fi

Lentokoneliikennettä seuraavat tietävät, että Keski-Aasiassa sijaitsevalla vuoristoisella Tiibetin ylängöllä ei lentokoneita juurikaan näe.

Mutta miksi? 

Finnariin entinen lentäjä ja Traficomin lentotoiminta- ja koulutuspuolen ylitarkastaja Kristian Nyberg kertoo, että alueeseen liittyy kaksi olennaista syytä.

Ensimmäinen niistä liittyy happivaatimuksiin, joita ei vuoristoisella alueella ole mahdollista täyttää.

– Lentokoneissa on olemassa tietyt happivaatimukset. Jos lentokone on esimerkiksi sertifioitu lentämään yli 25 000 jalassa (maanpinnan yläpuolella), matkustajille pitää olla tarjota lisähappea vähintään kymmeneksi minuutiksi. Himalajan alue on niin laaja, että 10 minuuttia ei riitä siihen, että voidaan yhtäkkisessä happikadossa saavuttaa turvallinen korkeus, Nyberg kertoo.

himalaja
Tiibetin ylänkö on laaja alue, jonka yllä lentovaatimuksia on vaikea täyttää.

Kaksimoottorisen koneen pitää pystyä lentämään turvallisesti vain yhdellä moottorilla

Toinen liittyy lentokoneen suorituskykyyn. Tiibetin ylängöllä yhdellä moottorilla lentäminen ei olisi kovinkaan turvallista.

– Kaksimoottorisen lentokoneen täytyy pystyä lentämään yhdellä moottorilla. Jos moottori menee rikki lakikorkeudessa, niin kone ei pysty liukumaan sille korkeudelle, jolla se pystyy lentämään vain yhdellä moottorilla, Nyberg kertoo.

Nybergin mukaan Tiibetin ylängössä lentämisen vaikeaksi tekee ennen kaikkea sen laajuus.

– Himalaja on niin laaja alue, että vaatimuksia on siellä vaikea täyttää. Kyllähän me lennetään esimerkiksi Andien ja Alppien yli, mutta ne ovat reilusti kapeampi alueita.

Katso yläpuolelta löytyvältä videolta: Tällainen on alue, jossa lentokoneita ei juurikaan näy.

Lisää aiheesta:

Hornet kohtasi lintuparven ja teki rohkean väistöliikkeen – Ilmavoimien ex-pääkoelentäjä: "Iso vaaratilanne"Voisiko tavallinen pulliainen lentää lentokonetta toimintaelokuvien tapaan?Miksi lentokoneet eivät vain kaahaa kiinni myöhästymistä? Lentokapteeni Akseli paljastaa syynTaivas imi Pengin – väittää käyneensä yli 8 kilometrissä pilvien päälläMiksi lento idästä länteen kestää kauemmin kuin lännestä itään? Lentokapteeni vastaaHarvinainen video! Lentokonebongari taltioi sekuntitaistelun poikkeuksellisesta kuvakulmasta – voiko lähtö täpärämmälle mennä?
LentokoneetHimalajaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet
  • to19:46
    Venäjä

    Venäläishävittäjä syöksyi maahan Karjalassa

  • to07:45
    Polttoaine

    Vedystä ja hiilidioksidista syntyy lentopolttoainetta – suomalaisyritys pisimmällä

  • 9.11.17:01
    NASA

    Ääntä nopeampi ”lentävä miekkakala” teki ensilentonsa: Taustalta löytyy Nasa

  • 8.11.15:47
    Ilmavoimat

    Tämä on käytöstä poistettavien Hornetien kohtalo

  • 8.11.06:15
    Lento-onnettomuudet

    Ilmavoimien ex-pääkoelentäjä kertoo mahdollisen syyn rahtikoneen moottorin putoamiselle