Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Turun tunnin junan suunnitteluun liittyy ongelmallisuutta – Valtiontalouden tarkastusvirasto pitää riskejä "merkittävinä" valtion kannalta

Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) pitää hankeyhtiömallia ratainvestointien suunnittelussa ongelmallisena valtiontalouden kannalta. Kuvassa "Tunnin juna" -rata ja rautatieasema Lohjalla.
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) pitää hankeyhtiömallia ratainvestointien suunnittelussa ongelmallisena valtiontalouden kannalta. Kuvassa "Tunnin juna" -rata ja rautatieasema Lohjalla.Lehtikuva
Julkaistu 18.12.2023 09:47

MTV UUTISET – STT

VTV:n mukaan merkittäviä suunnittelutyön kustannussäästöjä ei ole havaittu ainakaan vielä.

Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) pitää hankeyhtiömallia ratainvestointien suunnittelussa ongelmallisena valtiontalouden kannalta, vaikka nykyiset hankeyhtiöt Turun Tunnin Juna, Suomi-rata ja Itärata ovat toimineet sen mukaan tehokkaasti.

VTV selvitti, miten hyvin hankeyhtiömalli tukee ratayhteyksien suunnittelun tarkoituksenmukaisuutta, tehokkuutta ja tavoitteiden saavuttamista.

Valtiontalouden näkökulmasta VTV ei suosittele hankeyhtiöitä rataverkon suurten investointien suunnitteluun. Sen mukaan hankeyhtiömallilla ei ole vielä havaittu syntyneen merkittäviä suunnittelutyön kustannussäästöjä.

– Vaikka hankeyhtiöiden suunnittelutehtävä ja -rooli olikin määritelty selkeästi, niiden muuhun tehtävänkuvaan oli jäänyt jonkin verran tulkinnanvaraa. Lisäksi Väylävirastolle on syntynyt ennakoimatonta lisäsuunnittelun tarvetta ja velvoitteita, todetaan tiedotteessa.

VTV kiinnittää huomiota myös siihen, että Suomen lainsäädäntö ei tunnista hankeyhtiötä valtion rataverkon suunnittelijana.

Lue myös: Turun tunnin juna -hankkeessa löydetty säästömahdollisuuksia

VTV pitää riskejä merkittävinä

VTV pitää hankeyhtiömallin riskejä ratainvestointien suunnittelussa valtion kannalta merkittävinä. Tarkastuskertomuksesta selviää, että virasto pitää ongelmallisena esimerkiksi sitä, että kolmen suuren ratahankkeen rinnakkainen suunnittelu on sitonut suuren määrän valtion rahoitusta, eikä valtio ollut päättänyt esimerkiksi kaikkien ratayhteyksien linjausvaihtoehtoja tai selvittänyt ratojen suunnittelusta Väylävirastolle aiheutuvia velvoitteita ennen suunnitteluvastuun antamista hankeyhtiöille.

VTV suosittaa, että valtioneuvoston tulisi harkita tarkkaan hankeyhtiöiden käyttöä ratahankkeiden suunnittelun rahoitus- ja organisaatiomuotona ja perustella tekemänsä valinnat läpinäkyvästi. Ennen suurten ratahankkeiden toteutusta valtioneuvoston tulisi päättää suuret asiat, kuten ratalinjaukset ja varmistaa merkittävien riskien hallinta.

Lue myös: Miksi hallitus toteuttaa kalliin Turun tunnin junan? Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne vastaa

Lisää aiheesta:

Länsiradan kustannusarviosta voi puuttua kymmeniä miljoonia – Väylävirasto huolestuiNäin kannattava ministeri Lulu Ranteen kritisoima Turun tunnin juna todella olisiSelvitys: Suuret ratahankkeet eivät kannata taloudellisestiSuuresta ratahankkeesta iso osa jäämässä veronmaksajien maksettavaksi – asiantuntija arvioi remontin tarpeellisuuttaOlympiastadionin remontin kustannusarvio nousi yli 130 miljoonaa euroa – tarkastusvirasto: viranomaisvalvonta oli puutteellistaSaadaanko Suomeen "tunnin juna"? Miljardeja maksavista raideliikennehankkeista saadaan lisätietoja tänään
TurkuLiikenneKotimaaValtiontalouden tarkastusvirasto

Tuoreimmat aiheesta

Turku
  • to20:17
    Telakkateollisuus

    HS:n tiedot: Meyer etsii uutta omistajaa Turun telakalle

  • to17:34
    Liikenneonnettomuudet

    Henkilöauto suistui katolleen Turussa – kuskille vammoja

  • to05:45
    Elokuvat

    Turku on netonnut miljoonia kansainvälisillä elokuvilla: "Väki oli haltioissaan"

  • ke05:49
    Oikeudenkäynnit

    Ruotsista johdetun organisaation epäillään tuoneen Suomeen miljoonien arvosta huumeita – oikeudenkäynti alkaa

  • 11.10.09:50
    Liikenne

    Länsiradan kustannusarviosta voi puuttua kymmeniä miljoonia – Väylävirasto huolestui