Tuoreen helsinkiläisäidin synnytyslasku hukkui Postissa, sai lapsen lisäksi perintäkirjeen – "Onhan tämä nyt aivan absurdia"

Postin toimitusjohtaja Heikki Malinen on eronnut tehtävästään –"Kuluneisiin vuosiin on mahtunut kipeitä rakennemuutoksia" 1:28
Video: Postin toimitusjohtaja Heikki Malinen erosi tehtävästään aiemmin tällä viikolla.

Postin jakeluongelmat voivat johtaa erikoisiin tilanteisiin. MTV Uutisten haastattelema tuore äiti kertoo, että hänelle synnytyksestä tullut maksu meni perintään, koska lasku ei löytänyt koskaan perille. Perintäyhtiöissä eksyneiden laskujen ongelma tunnetaan.

MTV Uutisten haastattelema nainen synnytti Helsingin yliopistollisessa keskussairaalassa toukokuussa.

– Jossain vaiheessa havahduin, ettei sairaala ollut vieläkään lähettänyt synnytyslaskua. Synnytyskertomuskin oli jo ehtinyt tulla.

Lopulta naisen postiluukusta tipahti perintäkirje. Se koski laskua, jota ei ollut koskaan tullutkaan.

– Otin sitten yhteyttä perintätoimistoon, ja he lupasivat selvittää asian HUS:n kanssa.

Nainen kiittelee saamaansa asiakaspalvelua ja arvelee, että asia kääntyy hänen kannaltaan parhain päin. Hän tietää silti, ettei ole ainut, jolle näin on käynyt.

– Tiedän Facebookin äitiysryhmien kautta muutamankin ihmisen, joiden synnytyslasku on niin ikään jäänyt Postin sekoilujen takia saamatta.

– Onhan tämä nyt aivan absurdia, että joutuu huolehtimaan itse siitä, toimittaako Posti laskut perille, hän kommentoi.

Häntä huolettaa etenkin sen riski, että Posti möhlisi vielä perintäkirjeidenkin toimittamisen.

Perintätoimistot tiedostavat ongelman

MTV Uutiset kysyi kolmelta perintätoimistolta (Lowell, Intrum ja Visma), ovatko ne saaneet yhteydenottoja perintäkirjeistä, jotka ovat aiheutuneet matkalle jääneistä laskuista.

Toimistojen lausunnot ovat suhteellisen yhdenmukaisia: ongelma on olemassa, mutta sitä on käsitelty toistaiseksi tapauskohtaisesti toimistojen asiakaspalvelujen kautta.

– Poikkeustapauksissa, kuten postilakon yhteydessä, olemme kyllä sitten joustaneet asiakaspalvelussamme tarpeen mukaan, vastaa Lowellin varatoimitusjohtaja Seppo Lahtinen.

Lowell käyttää kirjepostin jakelussaan Postin lisäksi myös Jakeluyhtiö Suomea.

Sähköpostilaskut unohdetaan herkimmin

Intrumin myynti- ja markkinointijohtaja Juha Iskala toteaa, että sähläävää kirjepostia enemmän päänvaivaa tuottavat sähköpostilaskut.

– Lukujemme mukaan ne jäävät helpoiten maksamatta. Syynä on varmasti se, että ne unohtuvat muun sähköpostitulvan alle.

Hän myös muistuttaa, ettei yksittäisestä perintäkirjeestä kannata vielä huolestua.

– Ovathan ne yksilön kannalta harmittavia, mutta maksuhäiriömerkintään päätyminen on aika pitkä prosessi. Haluamme kuitenkin lähtökohtaisesti ratkaista maksuongelmat asiakkaidemme kanssa muuta kautta.

Visma: "Postin takia olemme joutuneet varaamaan kirjeiden käsittelyyn lisäaikaa"

Haastatellut perintätoimistot ovat keskimäärin tyytyväisiä yhteistyöhönsä Postin kanssa. Visma Financial Solutionsin toimitusjohtaja Petrus Hoikkala kuitenkin esittää hieman kritiikkiä:

– Olemme kyllä Postin ongelmien takia joutuneet varaamaan kirjeiden manuaaliseen käsittelyyn lisäaikaa.

Tästä huolimatta hänkään ei koe, että omille teilleen jääneet laskut olisivat kuormittaneet yhtiötä erityisemmin.

– Suosittelemme silti kaikille asiakkaillemme sähköistä laskutusta.

Lue myös:

    Uusimmat