Ennen tämän päivän ensimmäistä erikoiskoetta arvioin uutta aika-ajoa ja totesin sen toimivan hyvin.
Tästä asiasta olen edelleen samaa mieltä. Nyt kun kuuntelee tapahtumia radiosta ja seuraa väliaikoja odottaen samalla EK:n tuloksia, huomaa jännityksen kasvavan koko ajan lisää ja lisää. Parhaat kun tulevat vasta hitaampien perässä. Mutta yhden asian voisin kuitenkin muuttaa tässä systeemissä.
Vaihtoehtoja on toki loputtomiin ja jokainen vaihtoehto lienee keksijänsä mielestä se paras. Mutta tässä yksi. Nyt kun Ruotsissa on mukana yli kaksikymmentä ajopaikastaan kilpailevaa kuljettajaa, niin voisiko harkita vastaavissa tilanteissa sellaista järjestelmää, että jaetaan ryhmä MM-sarjan kärkikuskeihin ja muihin. Ne muut saisivat valita paikkansa ensimmäisen kympin nipussa ja sitten kärkikuskit muodostaisivat oman porukkansa jälkimmäisessä kympissä. Näin saisimme nauttia kasvavasta jännityksestä ja samalla kärkiukot ajaisivat kutakuinkin samassa nipussa, kuten ajavat nyt Ruotsissa muutenkin. Mutta kuten sanoin, niin tämä on vain yksi ajatus ja olen yhtä lailla nykyisenkin kannattaja. Tämä on kuitenkin se parempi systeemi. Onneksi yksikään kärkiukko ei mokannut aika-ajossa ja joutunut sitä myötä valitsemaan paikkaansa viimeisten joukossa. Mutta toisaalta moka on silloin oma ja sillä selvä.
Kisaa on takana kaikkiaan viisi erikoiskoetta ja odotukseni ovat lähes täydellisesti täyttyneet. Hirvosella ja Latvalalla on kaksoisjohto. Tätä uumoilin, toivoin ja tähän uskoin ja nyt suureksi riemukseni voin todeta sen olevan täyttä totta. Näin sen yksinkertaisesti pitääkin mennä. Tässä on kuitenkin yksi kauneusvirhe. Sebastien Loeb olisi ajamalla suomalaiskaksikon välissä, mutta sai kymmenen sekuntia AT:ta aamun huollossa ja tässä syystä hänen sijoituksensa on neljäs. Östbergin kolmas tila ei ole yllätys, kun muistaa hänen vauhtinsa Ruotissa jo viime vuonna.
Sen sijaan totean pienellä pettymyksellä Jari Ketomaan olevan vasta sijalla yksitoista. En osaa nyt sanoa kuinka paljon menee DMackin piikkiin vain meneekö yhtään, mutta odotin vähäisistä kilometreistä huolimatta parempaa alkua. Kuuden, jopa seitsemän joukkoon on nyt tässä kisassa näemmä vaikea puristaa, mutta toivoisin Ketomaan rynnivän ainakin Brynildsenin ja Sandellin ohi vielä iltapäivän aikana. Väitän nimittäin hänen olevan ratinkääntäjänä tuota mainittua kaksikkoa etevämpi. Toivoin alkuun myös tasaisia aikoja viiden joukkoon, mutta joudun tunnustamaan olleeni liian optimistinen asian suhteen.
Yhteenvetona voidaan kuitenkin helposti sanoa, että meneillään on hieno kisa! Vaikka MM-sarja kuulemma onkin pahassa kriisissä ja ottanut peräti parikymmentä vuotta takapakkia.