Tuntematon ostaja löi ennätyssumman pöytään tyrannosauruksen luurangosta – nyt tutkijat pelkäävät sen kohtaloa: "Maailman paleontologit pidättävät hengitystään"

Tyrannosaurus Rexin luuranko kaupattiin huutokaupassa – rikkoi myyntiennätyksiä 1:00
Huutokauppa Christie'sin kuvaa myydystä Tyrannosaurus rexin luurangosta

Ylin kolme vuosikymmentä sitten amatööripaleontologi Stan Sacrison teki Yhdysvalloissa merkittävän löydön: lähes täydellisen tyrannosaurus rexin luurangon. Nyt tutkijat pelkäävät sen päätyvän tieteen ulottumattomiin, kun luuranko kaupattiin viime viikolla tuntemattomalle ostajalle yli 27 miljoonalla eurolla.

Asiasta kirjoittavan National Geographic -lehden mukaan löytäjänsä mukaan Staniksi nimetystä luurangosta maksettu summa on kaikkein aikojen korkein hinta fossiilista. Aiempi ennätys oli Sue-nimisellä Tyrannosaurus rexin luurangolla, josta maksettiin vain noin neljäsosa Stanin hinnasta.

– Tämä on tähtitieteellinen summa, joka lähentelee jo järjettömyyttä, kanadalainen paleontologi David Evans kommentoi National Geographicille.

Suen osti aikanaan chicagolainen luonnonhistoriallinen museo. Sen oli kaivanut esiin sama Black Hills-instituutti Etelä-Dakotassa, jossa myös Stan oli esillä. Stanista jättisumman maksanut ostaja on kuitenkin edelleen tuntematon.

Tuntematon ostaja voi viedä luurangon tutkijoiden ulottumattomiin

Monet tutkijat uskovat kymmenien miljoonien myyntihinnan vaikuttavan tieteeseen siten, että yhä harvempi paleontologisen löydöksen tekijä luovuttaa niitä tutkimuskäyttöön.

– Tämä on kamalaa tieteelle ja kannuste dinosaurusfossiilien kaupallistamiselle, tyrannosauruksiin erikoistunut tutkija Thomas Carr sanoo.

Tutkijoiden pelkona on, että jos Stanin ostajaksi paljastuu yksityinen keräilijä, voisi hän estää tutkijoita jatkamasta luurangon tutkimista jatkuvasti kehittyvillä menetelmillä ja työkaluilla.

– Stan on yksi tärkeimmistä palasista Tyrannosaurus rexin ymmärtämisessä, David Evans sanoo.

– Koko maailman paleontologit pidättävät nyt hengitystään, sanoo Lindsay Zanno Pohjois-Carolinan luonnontieteellisestä museosta.

Stan oli pakko myydä – huutokauppa vaikenee

Vuosia jatkuneen oikeuskäsittelyn jälkeen Black Hills -instituutin oli pakko myydä luuranko saadakseen maksettua korvauksia entiselle osaomistajalleen.

– Tulimme surullisiksi kuullessamme, että huutokaupan voittaja ei ehkä olekaan museo. Toivomme silti, että uusi omistaja lopulta asettaisi Stanin näytille ja mahdollistaisi tutkimuksen, instituutin johtaja Pete Larson kommentoi tiedotteessa.

Stanin myynyt huutokauppa Christie’s ei ole suostunut kommentoimaan ostaja henkilöllisyyttä. Christie's ei ole myöskään tarkentanut onko ostaja yksityishenkilö tai museo.

Fossiililöydöillä tehdään Yhdysvalloissa bisnestä

Yhdysvalloissa liittovaltion mailta löytyneet fossiilit kuuluvat valtiolle ja niitä saavat siirtää vain luvan saaneet tutkijat. Yksityisiltä mailta löydettyjä fossiileja sen sijaan saa ostaa ja myydä.

Yli 2 000 tutkijajäsenen Society of Vertebrate Paleontology -järjestön on jo pitkään vastustanut dinosaurusfossiilien yksityisomistusta. Se myös lähetti Christie'sille ennen huutokauppaa kirjeen, jossa vaati ostajaehdokkaiden rajaamista museoihin ja muihin julkisiin instituutioihin.

Kaupallista fossiilien etsintää tekevät Yhdysvalloissa useat yritykset, jotka puolustavat toimintaansa sillä, että ilman niitä monet fossiilit jäisivät löytämättä. Ne ovat myös sitoutuneet korkeisiin standardeihin fossiilien käsittelyssä ja tekevät yhteistyötä tutkijoiden kanssa.