Tunteet kuumenivat keskustan ja kokoomuksen debatissa liikenteen päästöjen pienentämiseksi: "Yritetäänkö tässä nyt sumuttaa porukkaa?"

Uutisaamussa kiivasta keskustelua liikenteen päästöistä Antti Kurvisen ja Jukka Kopran välillä 3:07
Katso videolta kiivaan keskustelun parhaat palat.

Liikenneministeriö julkaisi eilen raportin, jossa esitellään erilaisia keinoja liikennepäästöjen puolittamiseksi vuoteen 2030 mennessä. Asiasta keskustelivat MTV:n Uutisaamussa keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen ja kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Kopra. 

Sisäministeri Maria Ohisalo kertoi blogissaan, että päästöjen puolittaminen kyseisellä aikataululla vaatisi fossiilisten polttoaineiden hinnan korottamista. Kurvisen mukaan keskusta ei enää tällä vaalikaudella korota polttoaineveroa.

– Bensan ja dieselin vero ei nouse tällä vaalikaudella, mikäli se on meistä kiinni, Kurvinen kertoo keskustan kannasta.

Kokoomuksen tavoiteohjelmaan on kirjattu liikennepäästöjen vähentämiseksi yhdeksi keinoksi polttoaineveron korottaminen. Kopra muistuttaa keskustan olleen mukana hallituksessa tekemässä Suomen historian suurinta polttoainekorotusta.

– On rohkaisevaa kuulla edustaja Kurvisen näkemys siitä, ettei se enää nousisi. Toivottavasti tämä linja pitää.

"Ihmettelen, että oletteko tulleet viikossa järkiinne?"

Kysyttäessä tarkennusta Kokoomuksen linjasta polttoaineveron korottamiseksi, Kopra kertoo, että veron korottaminen ei ole ensisijainen keino. 

– Paljon tehokkaampaa on poistaa esimerkiksi autovero, jolloin saamme autokannan uusiutumaan ja vähäpäästöisempiä autoja liikenteeseen. Totta kai myös ihmisiä pitää rohkaista sähköautojen käyttöön ja julkisen liikenteen käyttöön.

Kopra korostaa, että veron korottaminen olisi viimeisimpiä keino, vaikka se on mainittu Kokoomuksen tavoiteohjelmassa. 

Videolta näkyy, kuinka Kurvinen on selvästi hämmentynyt Kopran kertomasta kannasta. 

– Pakko kommentoida, että viime viikolla teidän eduskuntaryhmä, jonka puheenjohtaja edustaja Kopra on, otti kannanoton, että autovero otetaan pois ja 900 miljoonan euron alku katetaan sillä, että ajoneuvoveroa nostetaan ja polttoaineveroa nostetaan. Pyysin laskelmat tästä kokoomuksen mallista.

Kurvinen kertoo, että laskelman mukaan polttoaineen hinta nousisi 10 senttiä litralta ja keskivertoautoilijalle tulisi noin 130 euroa ajoneuvoveroa lisää. 

– Ihmettelen, että oletteko tulleet viikossa järkiinne, onko ryhmän varapuheenjohtaja eri mieltä kuin muu ryhmänjohto vai yritetäänkö tässä nyt sumuttaa porukkaa?

Kopran mukaan kokoomus ei ole muuttanut linjaansa polttoaineveron korotukseen liittyen. Hän nostaa uudelleen esiin autoveron poistamisen.

– Tämä linja siitä, että autovero pitäisi poistaa, niin se toimii jokaisen autoilijan hyödyksi, Kopra sanoo.

Kurvisen mukaan autoveron poisto ei hyödyttäisi esimerkiksi pienituloisia. 

Debatti: Autoilun verotus ja liikenteen päästöjen pienentäminen 9:59

Katso yllä olevalta videolta koko kiivas keskustelu.

Lue myös:

    Uusimmat