Traficom perui yli 2 000 taksiliikennelupaa – ammattipätevyyden puute yleisin peruste, havaittu myös vilppiä yrittäjäkokeen suorittamisessa

Taksiliitto kommentoi taksiautojen turvalllisuutta – näin kuljettajia turvataan 4:50
Taksiliitto kommentoi taksiautojen turvalllisuutta – näin kuljettajia turvataan.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on perunut yli 2 000 taksiliikennelupaa. Viraston tiedotteen mukaan suurin osa perumisista johtuu siitä, että luvanhaltijat eivät ole hankkineet vaadittua ammattipätevyyttä.

Taksiliikenneluvan edellytyksenä on pitänyt Suomessa suorittaa viime huhtikuuhun mennessä yrittäjäkoe. Lokakuun loppuun mennessä taksiliikennelupa oli peruttu yli 1 500 luvanhaltijalta, jotka eivät olleet suorittaneet yrittäjäkoetta Traficomin asettamassa määräajassa.

– Luvanhaltijoilla oli vuosi aikaa hankkia vaadittu pätevyys. Vaatimuksesta muistuteltiin yrittäjiä pitkin vuotta, ammattiliikennepalvelun päällikkö Sari Veija Traficomista sanoo tiedotteessa.

Hieman yli 500 taksiliikennelupaa puolestaan peruttiin, koska luvanhaltijoilla ei ollut Y-tunnusta.

Taksiliikenneluvan myöntämisen edellytyksenä on ollut viime vuoden toukokuusta saakka Y-tunnus, tiedotteessa todetaan. Traficomin mukaan vaatimus koskee myös luvanhaltijoita, joiden lupa on myönnetty ennen kuin lakimuutos tuli voimaan.

– Valvonnan tuloksena peruimme 520 taksiliikennelupaa, koska luvanhaltija ei korjannut Y-tunnusta koskevaa puutetta, Veija sanoo.

Vilpistä osallistumiskielto

Traficom kertoo havainneensa myös vilppiä yrittäjäkokeen suorittamisessa. Traficomin mukaan kokeessa vilpillisesti toimivia osallistujia on voitu asettaa puolen vuoden pituiseen osallistumiskieltoon viime kesästä saakka.

Traficom on tähän mennessä asettanut osallistumiskiellon 46:lle kokeeseen osallistuneelle.

– Yleisin syy kiellolle on ollut puhelimen käyttö kokeessa. Puhelimella on pidetty puhe- tai videoyhteyttä apuna kokeen suorittamiseen, Traficomin asiantuntija Pasi Parviainen kertoo tiedotteessa.

Suomessa vuonna 2018 voimaan tullut lakiuudistus purki taksialan sääntelyä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tuoreen raportin mukaan asiakkailta on tullut uudistuksen jälkeen valituksia muun muassa kuljettajien osaamisesta sekä autojen laadusta.

Lue myös:

    Uusimmat