Moni ei enää kiinnitä paljon huomiota lentojen alussa annettavaan turvallisuusohjeistukseen.
Lennon ilmanpaine
- Hapenpuuteoireita syntyy noustessa yli kolmen kilometrin korkeuteen
- Lentokoneen sisällä pidetään moottoreista otettavan paineilman avulla korkeampaa painetta kuin lentokonetta ympäröivässä ulkoilmassa
- Matkustamon ilmanpaine ei saa ylittää 2 400 metrin korkeutta
- Käytännössä useimmilla lennoilla matkustamon painekorkeus jää 1 500–1 800 metriin
- Matkustamon ilmasta vain puolet poistuu koneesta minuuttia kohden
- Toinen puoli johdetaan suodattimien kautta uudelleen ilmastointijärjestelmään
Happimaskien käyttö tuli kuitenkin ajankohtaiseksi tänään Helsingistä lähteneellä lennolla, joka joutui tekemään hätälaskun Riikaan.
Nyt kyseessä oli Turkkilaisen Sunexpres-lentoyhtiön kone, mutta tapauksia sattuu silloin tällöin myös kotimaisille koneille.
– Näitä on muistikuvieni mukaan viiden viimeisen vuoden aikana ollut kolme tapausta, jotka koskivat kotimaisia koneita, ilmailujohtaja Pekka Henttu Trafilta kertoo.
Hentun mukaan happimaskit putoavat automaattisesti esiin, jos paine laskee vastaamaan runsaan kolmen kilometrin matkustamokorkeutta. Määräysten mukaisesti matkustamon ilmanpaine ei saa ylittää 2,4 kilometrin korkeutta.
– Ennen maskien automaattista putoamista ohjaajat saavat hyvissä ajoin matkustamon painevaroituksen, Henttu sanoo.
Kaikki paineongelmat eivät pakota koneita laskeutumaan vaan asialle voidaan tehdä jotain jo ilmassa. Kyse voi olla kolmenlaisesta erilaisesta tapauksesta.
– Matkustamoon ei joko saada moottoreista vuodatettua riittävästi paineilmaa tai matkustamon ilman ulosvirtauksen säätö ei toimi oikein. Kolmas vaihtoehto on, että koneen painorungossa on jossain reikä.
Hentun mukaan tapaukset, joissa koneen rungossa olisi ollut reikä, ovat kaikkein harvinaisempia.
– Jos koneen paineistusongelma johtuu ulosvirtaussäätelyn automatiikkaongelmasta, voidaan vika ohittaa säätelemällä ulosvirtausta käsin. Tällöin lentoa voidaan jatkaa normaalisti, ilmailujohtaja Henttu sanoo.
Riikaan hätälaskeutuneen koneen kaltaisissa tapauksissa kone ei Hentun mukaan saa lähteä eteenpäin ennen kuin viat on korjattu. Vikaa tuntematta Henttu ei osaa ottaa kantaa siihen, mikä vika tapauksen koneessa todennäköisesti oli.
Uusimmat
-
17:57
Venäjän sotilaskone on pudonnut mereen Krimin rannikolla
-
17:48
MM-kultaleijonalta suoraa puhetta pettymyksen keskellä – "Jos jään tänne..."
-
17:32
MTV seuraa: Pääsiäisen menoliikenne vilkkaimmillaan tänään – pääväylillä liikenne on sujuvaa
-
17:30
Parasta pääsiäislammasta! Vältä moka pakastetun lihan kanssa: "Muuten voi tulla kuivaa lihaa"
-
17:30
Glee-tähti Lea Michele odottaa toista lastaan – upeat raskauskuvat julki
-
17:11
Muslimien joukkotuhoamiskirjoituksesta syytteessä oleva Teemu Keskisarjan vieraana eduskunnassa
-
17:10
Venäjä: Meillä on todisteita, että terrori-iskun tekijöillä on yhteyksiä Ukrainaan
-
17:00
Pääsiäisen viettoon lähtijä, tankkaa täällä – bensan hinta torstaina kahden euron molemmin puolin
-
16:42
Olkiluodon kolmosreaktorin vuosihuolto venyy entisestään
-
16:42
Kova ratkaisu: Suomen kärkihyppääjä sivuun mäkimaajoukkueesta
-
16:37
Lakot jatkuvat, vaikka niillä ei ole vaikutusta – "Varmaan tuntuu kuin seinälle puhuisi"
-
16:34
Puola ja Ukraina pääsemässä sopuun maatalouskiistassa: "Olemme ottaneet askeleen eteenpäin"
-
16:30
Ruotsin hovi kommentoi prinsessa Catherinen terveydentilaa
-
16:12
Syyte: Poika tappoi 82-vuotiaan isänsä työntämällä harjanvarren nieluun – määrättiin mielentilatutkimukseen
-
16:07
Aamulehti: Media-alan tutkija selvittää Kuuselan juttujen todenperäisyyttä
-
16:02
Huolettaako bensan loppuminen kesken matkan? Autoliiton Vesalainen suosittelee nyt uudenlaista ajattelutapaa
-
15:59
Järvenpäässä kadonnut mies löytyi
-
15:55
Kalle Rovanperältä ja kumppaneilta huutia FIAlle: "Sydämeeni sattuu"
-
15:17
Sohvaperunat-tähti Teemu Tanner tuomittiin raiskauksesta
-
15:09
Jari-Matti Latvala naulasi Toyotan tavoitteen – vankka viesti kuljettajille: "Se on avainasemassa"
-
Lataa lisää