Kuljetusalan lakko näkyisi pursuilevina jäteastioina ja ehkä myös bensapumpuilla – "Tulee aiheuttamaan huomattavia ongelmia"

"Onhan se raju toimenpide, ja tämmöinen vaikuttaa moneen eri sektoriin."

Helmikuun puoliväliin ilmoitettu Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n kuljetusalan lakko näkyisi toteutuessaan esimerkiksi täysinä jäteastioina ainakin osassa Suomea. Työnseisaus kohdistuu osaan jätealan toimijoita.

Jos lakko toteutuu, koskee se muun muassa Remeota, joka hoitaa jätehuoltoa eri puolilla Suomea. Yrityksen toiminta painottuu isoihin kaupunkeihin, ja pohjoisimmassakin osassa Suomea on asiakkaina hotelleja. Remeon toimitusjohtaja Johan Mild kertoo STT:lle, että lakko näkyisi sen asiakkaille viipymättä.

–  Käytännössä alkamisajasta lähtien meillä jää kaikki ajo ajamatta ja meillä on noin 220 jäteautoa, joten merkittävästä määrästä puhutaan ympäri Suomea.

Kohteiden joukossa on sekä yksittäisiä omakotitaloja että isoja taloyhtiöitä, mutta myös yrityksiä, kuten kauppakeskuksia, teollisuuskohteita ja hotelleja.

–  Meillä on näitä laidasta laitaan. On myös julkisia toimijoita, kuten vaikkapa kouluja ja päiväkoteja, Mild sanoo.

Keskimäärin kuluttajilla jäteastiat tyhjennetään Mildin mukaan noin kerran viikossa, joskin väli voi olla harvempikin. Koska lakon kestoksi on ilmoitettu seitsemän vuorokautta, jäisi kuluttajien kohdalla siis yksi tyhjennys tekemättä.

Toisaalta yritysasiakkailla tyhjennyksiä tehdään useammin, esimerkiksi kauppakeskuksissa jäteastiat voidaan tyhjentää päivittäin tai joka toinen päivä. Valmistavassa teollisuudessa taas jäteastioita voidaan tyhjentää jatkuvasti.

–  Hyvin nopeasti tämä muuttuu ongelmaksi, kun keräysastiat tulevat täyteen ja jätteet kasaantuvat keräyspaikoille. Arvioni on, että tämä viikko on pitkä aika ja se tulee aiheuttamaan huomattavia ongelmia, Mild kertoo.

"Asemia on valtava määrä"

Nestemäisten polttoaineiden, kaasujen ja kemikaalien kuljetuksiin erikoistuneen Simeonin toimitusjohtaja Pontus Stenberg kertoo, että mahdollisen lakon vaikutuksia esimerkiksi tuotteiden riittävyyteen ei vielä keskiviikkona ollut tarkemmin arvioitu.

–  Onhan se raju toimenpide, ja tämmöinen vaikuttaa moneen eri sektoriin, Stenberg arvioi lakkoa STT:lle.

Hän ei kuitenkaan usko, että kaikki heidän kuljetuksensa pysähtyisivät. Kuljettajien lisäksi kuljetusten toteutumiseen vaikuttaisi tilanne muun muassa terminaaleissa ja satamissa sekä muut mahdolliset lakot.

Autoliikenteen Työnantajaliitto on varoittanut, että lakko voisi johtaa jo muutamassa päivässä polttoaineen loppumiseen joillakin polttoaineasemilla.

–  On selvää, että jos on asemia, joihin ei viikkoon saada vietyä, niin silloin siellä voi varmasti jokin laatu loppua. Tuleeko olemaan sellainen tilanne, että viikon aikana ei pystytä toimittamaan yhtään kuormaa, sitä en tiedä, Stenberg sanoo,.

Haavoittuvaisempia ovat ne asemat, joissa kulutus on suurta. Tällaisia ovat esimerkiksi isojen valtaväylien polttoaineasemat.

–  Laatuja on erilaisia ja asemia on ihan valtava määrä Suomessa. Että viikossa tulisi se tilanne, että kaikista paikoista loppuu, niin en oikein usko siihen. Mutta kyllä se tulee kuluttajalle tuomaan hankaluuksia.

Nesteeltä taas kerrotaan, etteivät lyhytkestoiset poikkeustilanteet yleensä vaikuta tuotteiden saatavuuteen sen asemilla tai Nesteen tuotetoimituksiin yleisesti.

–  Mikäli lakko toteutuisi, paikallisesti eli yksittäisillä asemilla ja niiden valikoimassa olevissa polttoaineissa saattaisi esiintyä lyhyitä myynnin katkoja, kertoo liiketoimintajohtaja Katri Taskinen sähköpostitse.

Hänen mukaansa Neste on jo aloittanut varautumisen mahdolliseen lakkoon ja tekee kaikkensa, jotta tuotetoimitukset jatkuisivat häiriöttä siinäkin tapauksessa, että lakko alkaisi.

"Voi aiheuttaa viiveitä ja ruuhkaa"

Kuljetusalan lakko vaikuttaisi myös pakettien kuljetuksiin, sillä lakko kohdistuu esimerkiksi Schenkeriin, Posti Kuljetukseen sekä Kaukokiito-ketjun yrityksiin. Lakossa olisi lisäksi mukana terminaalivarastointiyrityksiä, joten paketteja ei välttämättä edes heti käsiteltäisi.

Esimerkiksi Kaukokiito kertoo verkkosivuillaan, että sillä on varautumissuunnitelma työtaistelujen ajalle. Se lupaa tehdä kaikkensa, ettei tilanne näkyisi asiakkaille.

–  Työtaistelu on kuitenkin aina poikkeustilanne, joka voi aiheuttaa viiveitä toimitusketjussa ja ruuhkaa palvelukeskuksessamme.

Autoliikenteen Työnantaja kertoo, että pitkittyessään kuljetusalan lakko näkyisi myös kauppojen hyllyillä, kun päivittäistarvikkeita ei kuljeteta.

Kuljetusalan lakko kestäisi viikon

AKT antoi lakkovaroituksen kuorma-autoalalle, säiliö- ja öljytuotealalle sekä terminaalitoiminta-alalle tiistai-iltana. Seitsemän päivän lakko alkaisi 15. helmikuuta, ja AKT haluaa sillä vauhdittaa neuvotteluja uusista työehtosopimuksista.

Työnantajaliiton mukaan AKT:n lakkovaroituksen piirissä on 17 kuorma-autoalan yritystä, 18 säiliöautoalan yritystä ja 15 terminaalialan yritystä, joissa työskentelee yhteensä noin 6  100 ihmistä.

AKT antoi tiistai-iltana lakkovaroituksen myös kaikkiin Suomen satamiin. Mahdollinen lakko alkaisi keskiviikkona 15. helmikuuta ja olisi voimassa toistaiseksi. Lisäksi Suomen satamissa alkoi keskiviikkoaamuna AKT:n ylityökielto, kun ahtausala siirtyi sopimuksettomaan tilaan.

Työnantajapuolta edustavan Satamaoperaattoreiden toimitusjohtaja Juha Mutru arvioi tiedotteessa, että jo pelkkä ylityökielto voi tuottaa Suomen ulkomaankaupalle ongelmia nopeasti.

–  Satamaoperointiyritykset joutuvat turvautumaan ylitöiden teettämiseen etenkin viikonloppuisin. Ylityökielto alkaa hidastaa ahtaustoimintaa satamissa tulevasta viikonlopusta alkaen.

Lakko lamauttaisi alkaessaan Suomen ulkomaankaupan. Suomen ulkomaankaupasta lähes 90 prosenttia tapahtuu meritse.

Lue myös:

    Uusimmat