Torstain lehdistötilaisuus: Aika-ajoille myös kuskien hyväksyntä

F1-kauden toinen osakilpailu ajetaan helteisessä Malesiassa Sepangin moottoriradalla Kuala Lumpurin lähistöllä. Torstain lehdistötilaisuuteen saapui neljä kuljettajaa. Toimittajien kysymyksiin vastailivat Jenson Button (Honda), David Coulthard (Red Bull), Ralf Schumacher (Toyota) ja Jacques Villeneuve (BMW Sauber). Lehdistötilaisuudessa yksi puheenaiheista oli F1-sarjan uusittu aika-ajoformaatti.

BMW Sauber -kuski Jacques Villeneuven kilpailu Bahrainissa päättyi liekehtivään moottoririkkoon. Huonosta alusta huolimatta kanadalainen näkee kaudessa huomattavasti enemmän potentiaalia viime vuoteen verrattuna.

- Viime vuodesta talli on muuttunut huomattavasti, kaikki ovat innoissaan. Mukana on nyt tunne uudesta tallista ja suuresta budjetista. Olemme lisänneet henkilökuntaa ja resursseja, joten sen vuoksi pystymme myös saamaan aikaan paljon enemmän, uskoi Villeneuve.

Bahrainissa tulikasteensa saanut uusi aika-ajojärjestelmä on saanut paljolti kiitosta, mutta Villeneuve näkee siinä myös kritisoitavaa.

- Kyllähän se varmasti näyttää jännittävältä. Uusi systeemi on melko stressaava, koska kuljettaja ei enää ehdi istua autossa miettimässä sitä, miten saisi ajettua mahdollisimman täydellisen aika-ajokierroksen. On vain mentävä radalle paahtamaan lisää kierroksia. Se ei enää tunnu samalta kuin aika-ajot ennen. Fanit kuitenkin pitävät siitä, joten mitäpäs tässä. Tilanne on kaikille sama, totesi Villeneuve.

Kanadalainen kertoo moottoririkosta huolimatta olevansa avauskisan perusteella tyytyväinen tallin uuteen autoon.

- Auto oli hyvä ja kulki radalla mallikkaasti. Homma parani kierros kierrokselta, autoa oli helppo ajaa. Viime vuoteen verrattuna olemme harpanneet huomattavasti eteenpäin, vakuutti Villeneuve.

Ralf Schumacher: Malesiassa kaikki mahdollista

Toyota-kuljettaja Ralf Schumacher kävi Bahrainin kisassa kovaa taistelua tallitoveriaan Jarno Trullia vastaan. Japanilaistallin menestys kauden avauskisassa jäi kuitenkin laihaksi. Kummatkin kuskeista jäivät kauas pistesijoista.

- Kisa oli meille todellakin vaikea, mutta onnistuimme siitä huolimatta oppimaan paljon. Meillä oli kisassa käytössämme kaksi strategiaa. Suosin omaani, vaikka eroa näiden kahden välillä ei välttämättä nähnytkään kuin vasta kisan lopussa. On tietenkin helppoa havaita, että meillä riittää vielä paljon työtä. Malesiassa kaikki on kuitenkin mahdollista. Rata ja kisaviikonloppu ovat erilaiset, joten katsotaanpa, kuinka meidän tällä kertaa käy, kertoi Ralf Schumacher.

Schumacher kertoi Toyotan ongelmien juontavan juurensa pidon puutteesta. Talli ei ole saanut Bridgestonen renkaista irti parasta mahdollista suorituskykyä.

- Auto oli hieman hankala ajettava, mikä varmasti johtui auton ja renkaiden yhteensopimattomuudesta. Renkailla on potentiaalia parempaan, joten meidän tehtävänämme on löytää keinot tilanteen korjaamiseksi. Tähän kisaan lähdemme erilaisilla seoksilla. Odotamme olosuhteiden myös suosivan meitä tällä kertaa enemmän. Näen meidän omaavan nyt paljon paremmat mahdollisuudet menestykseen, mutta emme kuitenkaan ole vielä onnistuneet löytämään syytä Bahrainin epäonnistumiseen, sanoi Schumacher.

Bahrainin aika-ajoissa Schumacher joutui starttaamaan kisaan vasta ruudusta 17. Saksalainen kuitenkin uskoo uuden järjestelmän toimivuuteen.

- Punainen lippu, kaaos radalla ja ongelmat renkaiden lämmityksessä haittasivat mielestäni suoritustani. En onnistunut lämmittämään renkaitani riittävästi, joten minun kohdallani kyse oli vain pelkästä katastrofista. Uusittu formaatti on silti mielestäni hyvä. Meidän täytyy vain tottua siihen ja ottaa systeemistä irti kaikki mahdollinen. Toivottavasti pääsemme tänä viikonloppuna parempiin asemiin, päätti Schumacher.

Coulhard määritteli Red Bullin aseman tallien nokkimisjärjestyksessä

Red Bull -kuski David Coulthardin osalta kauden avaus sujui myös vaisuhkoissa merkeissä. Skottikuski jäi kisassa kymmenenneksi. Tallitoveri Christian Klien ylsi kuitenkin kilpailun kahdeksanneksi ja nappasi yhden mestaruuspisteen.

- Christian ja minä olimme kisan vaihtelevissa osissa kohtuullisen kilpailukykyisiä, mutta tietenkin vauhti täytyy saada kohdalleen koko kisan ajaksi. Meidän täytyy ymmärtää, miksi suorituskykymme tipahti aina varikkokäyntien jälkeen. Tällä hetkellä taistelemme sijoituksista kolmea kärkitallia seuraavassa viiden auton ryppäässä, sanoi Coulthard.

Bahrainissa Coulthardin auton moottori hajosi ruutulippua seuranneella jäähdyttelykierroksella. Moottorinvaihdon myötä Coulthardin sijoitus tipahtaa aika-ajoissa kymmenen sijaa alaspäin. Mikäli moottori olisi hajonnut varsinaisen kilpailun aikana, sen olisi saanut vaihtaa ilman sanktioita.

- Moottorin suorituskyky tippui selvästi kisan viimeisillä kierroksilla. Olisi ollut mukava tietää tilanne kokonaisuudessaan ja pysäyttää auto radan varteen ennen ruutulippua. Silloin en olisi saanut rangaistusta, mutta koska ylitin maaliviivan, kymmenes sija, ei pisteitä, saan rangaistuksen. Säännöt ovat tietenkin samat kaikille, mutta silti minusta on hieman outoa, että tilannetta ei voida arvioida uudelleen, harmitteli Coulthard.

Button: Kilpailu on kovaa

Honda-tallin kuljettaja Jenson Button kävi Bahrainissa kovaa taistelua McLarenin Kimi Räikköstä vastaan kisan kolmannesta sijasta. Brittikuski joutui kuitenkin lopulta myöntämään tappionsa.

- Testeissä osoittamamme vauhdin perusteella neljättä sijaa voi tietenkin pitää pettymyksenä, mutta kokonaisuutena kisa oli mielestäni meiltä kohtalaisen onnistunut. Kisan alussa menetin kuitenkin monta sijaa, putosin kolmannelta sijalta pahimmillaan yhdeksänneksi. Kilpailu on nykyisin niin kovaa, että pienetkin ongelmat tekevät nousun palkintokorokkeelle mahdottomaksi, saati sitten kisan voittamisen, sanoi Button.

Kimi Räikkönen lähti kisaan viimeisestä lähtöruudusta. Buttonin mielestä McLarenin yhden pysähdyksen taktiikka antoi Kimille mahdollisuudet nousta hänen edelleen. Brittikuski taas katsoi joutuneensa itse paljolti huonon tuurin uhriksi.

- Kimi lähti kisaan yhden pysähdyksen taktiikalla, mutta meidän strategiamme oli päästä lähtemään kisaan kärjestä. Menetin paljon mahdollisuuksia pudottuani startissa yhdeksänneksi. Ensimmäiselle varikkostopille tullessani menetin myös aikaa ruuhkan vuoksi. Muussa tapauksessa laatimamme strategia olisi toiminut erittäin hyvin, vakuutteli Button.

Myös Button kertoi nauttivansa formula ykkösten uusitusta aika-ajojärjestelmästä.

- Kimin ongelmat ensimmäisellä aika-ajojaksolla sai muut hieman huolestumaan, koska kaikki pelkäsivät jäävänsä ilman kunnon kierrosaikaa. Mielestäni uusi järjestelmä on kuitenkin hyvä, mutta äitini oli kotona hieman hermostunut. Siitä huolimatta uskon kaikkien nauttivan uudesta formaatista, joten se on askel eteenpäin, sanoi Button.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat