Tietotekniikka tökkii - hukkaan menee puoli työpäivää viikossa

Monilla työpaikoilla on myönteinen yllätys, jos tietokoneet toimivat kerrankin ongelmitta. Työterveyslaitoksen ja Aalto-yliopiston kyselytutkimuksen mukaan lähes kaksi kolmasosaa vastaajista menettää työaikaa tietotekniikan toimimattomuuden, hitauden tai muun hankaluuden vuoksi.

Kyse ei ole vähäisestä ongelmasta. Huonosta tietotekniikasta kärsivien työaikaa kuluu hukkaan keskimäärin neljä tuntia viikossa. Se on yli puoli työpäivää.

– Vuosittain menetetyn työajan hinta pelkästään valtiosektorilla on varovaistenkin arvioiden mukaan huikeat 275 miljoonaa euroa, arvioi Työterveyslaitoksen kehittämispäällikkö Teppo Valtonen tiedotteessa.

Kyselyyn vastasi yli 2 400 tietotyöntekijää, joista valtaosa työskentelee valtion palveluksessa.

Valtonen vertaa toimimatonta tietotekniikkaa kokouksiin, joiden viemästä ajasta on keskusteltu paljon. Hän huomauttaa, että kokouksissa asiat kuitenkin yleensä edistyvät.

– Tietojärjestelmiin liittyvät ongelmat ovat huomattavasti suurempi ja näkymätön aikasyöppö, ja tuo aika menee pelkästään hukkaan.

Työterveyslaitoksen erikoistutkijan Virpi Kalakosken mukaan tietojärjestelmien ja palveluiden hankinnassa tulee ottaa huomioon todelliset kustannukset. Jos käytettävyys ei ole kunnossa, kustannukset kasvavat.

– Julkisen sektorin tuottavuustavoitteet eivät toteudu, jos tietojärjestelmät eivät sujuvoita ja tehosta työn tekemistä, hän sanoo tiedotteessa.

"Kun se toimii, työ nopeutuu"

Työntekijät suhtautuvat kyselyn mukaan myönteisesti tietotekniikkaan. Ongelmista valittaminen ei siten johdu tekniikan vastaisista asenteista.

Kolme neljästä kokee tietotekniikan käytön helpoksi ja lähes 90 prosenttia katsoo tietotekniikan nopeuttavan työtä, parantavan työn laatua tai helpottavan työtä. Jopa 85 prosenttia löytää silti parantamisen varaa tietojärjestelmistä.

Tietojärjestelmien yhdenmukaistaminen, päivittäminen tai käytettävyyden huomioiminen tehostaisi heidän mukaansa työn sujumista.

– Käytettävyys ja käyttäjäarvo tulee varmistaa hankinnan suunnittelun ja hankintailmoituksen laatimisen aikana. Kun hankintapäätös on jo tehty, on myöhäistä yrittää saada huonosta järjestelmästä hyvä, huomauttaa tiedotteessa professori Marko Nieminen Aalto-yliopistosta.


 

Lue myös:

    Uusimmat