It-yhtiö Tieto aikoo palkata globaalisti lähivuosina 2500–3000 designiin ja dataan pohjautuvien palvelujen osaajaa. Tätä nykyä yhtiöllä on noin 15 000 työntekijää parissakymmenessä maassa.
Tieto kertoi keskiviikkona uudesta strategiastaan, jonka on määrä parantaa yhtiön kilpailukykyä. Tarkoituksena on panostaa digitaaliseen asiakaskokemukseen ja ohjelmistoihin sekä asiakasyhteistyön kehittämiseen. Yhtiön mukaan sen on tarkoitus vauhdittaa pohjoismaisten asiakkaidensa design- ja datapohjaista innovointia ja uudistamista.
– Palvelukokemuksen uudistamiseen on tarve kaikilla toimialoilla, esimerkiksi sähköyhtiöissä, pankeissa tai kaupan alueella. Myös julkisella sektorilla ja yhtiöiden sisällä palvelujen toivotaan olevan ajantasaisia ja personoituja. Tämä ei siis koske pelkästään kuluttajapalveluja, kertoo sijoittajasuhdejohtaja Tanja Lounevirta.
Edessä voi olla myös irtisanomisia
Toimitusjohtaja Kimmo Alkion mukaan yhtiö näkee mielenkiintoisia mahdollisuuksia datan ja teknologioiden vauhdittamassa maailmassa.
Yrityksessä pyritään myös yksinkertaistamaan työtapoja ja uusimaan johtamismallia, mikä voi vaikuttaa globaalisti noin 700 työtehtävään. Lounevirran mukaan kyse voi olla esimerkiksi irtisanomisista tai uudelleenkoulutuksesta. Yhtiön arvio on, että hallinnollisia ja koordinoivia rooleja tarvitaan tulevaisuudessa vähemmän.
Yksinkertaistamisen arvioidaan mahdollistavan 30–35 miljoonan euron vuotuiset bruttosäästöt. Yhtiöstä ei osata vielä arvioida, kuinka paljon muutokset kohdistuvat työntekijöihin Suomessa.
