Tieto aikoo palkata rutkasti uusia osaajia – hallinnosta haetaan säästöjä

It-yhtiö Tieto aikoo palkata globaalisti lähivuosina 2500–3000 designiin ja dataan pohjautuvien palvelujen osaajaa. Tätä nykyä yhtiöllä on noin 15 000 työntekijää parissakymmenessä maassa.

Tieto kertoi keskiviikkona uudesta strategiastaan, jonka on määrä parantaa yhtiön kilpailukykyä. Tarkoituksena on panostaa digitaaliseen asiakaskokemukseen ja ohjelmistoihin sekä asiakasyhteistyön kehittämiseen. Yhtiön mukaan sen on tarkoitus vauhdittaa pohjoismaisten asiakkaidensa design- ja datapohjaista innovointia ja uudistamista.

–  Palvelukokemuksen uudistamiseen on tarve kaikilla toimialoilla, esimerkiksi sähköyhtiöissä, pankeissa tai kaupan alueella. Myös julkisella sektorilla ja yhtiöiden sisällä palvelujen toivotaan olevan ajantasaisia ja personoituja. Tämä ei siis koske pelkästään kuluttajapalveluja, kertoo sijoittajasuhdejohtaja Tanja Lounevirta.

Edessä voi olla myös irtisanomisia

Toimitusjohtaja Kimmo Alkion mukaan yhtiö näkee mielenkiintoisia mahdollisuuksia datan ja teknologioiden vauhdittamassa maailmassa.

Yrityksessä pyritään myös yksinkertaistamaan työtapoja ja uusimaan johtamismallia, mikä voi vaikuttaa globaalisti noin 700 työtehtävään. Lounevirran mukaan kyse voi olla esimerkiksi irtisanomisista tai uudelleenkoulutuksesta. Yhtiön arvio on, että hallinnollisia ja koordinoivia rooleja tarvitaan tulevaisuudessa vähemmän.

Yksinkertaistamisen arvioidaan mahdollistavan 30–35 miljoonan euron vuotuiset bruttosäästöt. Yhtiöstä ei osata vielä arvioida, kuinka paljon muutokset kohdistuvat työntekijöihin Suomessa.

Kasvun odotetaan jatkuvan

Tiedon oikaistu liikevoitto oli loka-joulukuussa 49,8 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 49,2 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi kolme prosenttia noin 422 miljoonaan euroon. Koko viime vuoden oikaistu liikevoitto oli 162,8 miljoonaa euroa ja liikevaihto kasvoi lähes 1,6 miljardiin euroon.

Alkion mukaan kehitystä oli osaltaan tukemassa yhtiön kaikkien aikojen paras tulos asiakaskokemusmittauksessa.

Tieto kertoo myös nostavansa kasvu- ja kannattavuustavoitteitaan. Yhtiö pyrkii keskimäärin yli viiden prosentin vuosittaiseen kasvuun. 

Lue myös:

    Uusimmat