Tiet rapistuvat rahanpuutteessa: "Kusessa ollaan"

Tieasiantuntijoiden mukaan rahat eivät enää riitä kuin suurempien teiden kunnostamiseen. Tämä näkyy muun muassa Lapissa kuoppaisina teinä.

– Kerralla meni kaksi rengasta puhki, kun oppilaan kanssa ajoimme asfalttitiellä kuoppaan. Siinä meni sekä etu- että takarengas vanteineen, kertoo torniolaisen autokoulun pitäjä ja liikenneopettaja Kari Myllylahti.

Lapin Ely-keskus saa vuosittain noin tuhat hakemusta, jossa haetaan korvauksia auton rikkoontumisesta huonon tien takia. Yleisin syy hakea korvausta on nimenomaan kuoppa tiessä. 

Myllylahti ei hakenut vahingosta korvauksia, vaikka dokumentoi tapauksen muun muassa ottamalla kuvan.

– Kuoppaan meni pahvimuki eli puhutaan noin kymmenen sentin kuopasta.

Vähän liikennettä - vähän panostusta

Ylijohtaja Raimo Tapio Liikennevirastosta kuvailee tilannetta ytimekkäästi. 

– Rahat teiden kunnostamiseen ovat jo loppuneet, eli kusessa ollaan.

Liikennevirastolle tulee vuosittain hoidettavaksi noin 800 kilometriä huonokuntoista tietä. Vain kiireisimmät väylät korjataan.

– Linjaus on, että pidetään kunnossa tiet, joissa kulkee vähintään 3 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Koko muu alempi tieverkosto rapistuu, sanoo Tapio.

– Positiivinen puoli tässä on se, että rapistumista tapahtuu koko maassa, eli se ei kohdistu mihinkään alueeseen. Ja toisaalta hiljaisilla teillä on vähemmän liikennettä eli vähemmän autoilijoita kärsii huonoista teistä, sanoo Tapio.

Autoilijoiden vastuu kasvaa

Huonontuvat tiet aiheuttavat sen, että autoilijoiden täytyy olla entistä tarkempana.

– Yhteisissä säästötalkoissa tässä mennään. Kuljettajilla pitää olla malttia ja vastuuta. Vaikka toki me laitamme liikenneviraston puolelta paino- ja nopeusrajoituksia teitä suojelemaan.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo tieverkoston rapistumisen näkyvän lähivuosina muun muassa alennettuina nopeusrajoituksina.

– Kun tiet menevät tarpeeksi huonoon kuntoon, niin nopeusrajoituksia pudotetaan ja se vaikuttaa matka-aikoihin ja sitä kautta kustannuksiin.

Torniolaista autokoulun pitäjää Kari Myllylahtea hirvittää myös se, miten esimerkiksi Lappiin autoilevat etelän turistit pärjäävät kuoppien väistelyssä.

–  Hiihto- ja laskettelusesonkeina voi lauantaiaamuna olla vilkas liikenne kahteen suuntaan. Siinä voi olla vaikeuksia väistää tiessä olevaa kuoppaa, kun tiet ovat muutenkin kapeita ja liikenne on vilkas molempiin suuntiin.

 

Lue myös:

    Uusimmat