Tiesitkö näistä tulivuorista? 16 äärimmäisen arvaamatonta tulivuorta, joiden perään tutkijat tällä hetkellä katsovat

Tiesitkö näistä tulivuorista? Maailman 16 vaarallisinta tulivuorta 4:23
Katso tulivuoret yläpuolelta löytyvältä videolta.

Maailman vaarallisimmat tulivuoret ovat oikukkaita tapauksia.

Juttu julkaistu alunperin 11.2.2020. Julkaisemme jutun uudelleen Kanarian saarten tulivuorenpurkauksen ajankohtaisuuden vuoksi.

Maapallolla sijaitsee useita aktiivisia tulivuoria, joiden suurempi purkautuminen voi olla lähempänä kuin arvaammekaan.

Kansainvälinen vulkanologien yhdystys IAVCEI on määrittänyt Decade Volcanoes -ohjelmaansa 16 tulivuorta, joille ominaisia ovat isot purkaukset sekä ainakin yhden suuren asutuskeskuksen läheisyys.

Jokainen tulivuorista on kuitenkin erilainen ja se tekee niiden purkautumisen ennustamisesta haasteellista.

Listalla suosittuja rantalomakohteita

16 tulivuoren listalta löytyy muun muassa Euroopan aktiivisimmaksi tituuleerattu, Italian Sisiliassa sijaitseva Etna, äärimäisen kuumasta laavasta tunnettu Havaijin Mauna Loa sekä rantalomakohteenakin tunnetulla Kanariansaarilla seisova Teide.

Asiantuntijat ovat arvioineet, että osa tulivuorista voisi massiivisesti purkautuessaan aiheuttaa isoja mutavyöryjä, laavavirtoja, pyroklastisia pilviä sekä jopa tsunamin.

Katso yläpuolelta löytyvältä listalta maailman 16 vaarallisinta tulivuorta.