THL:n kysely: Yhteydenotot sosiaalipäivystyksiin jatkoivat kasvuaan loppuvuonna

Milloin koronatoimista voidaan viimein luopua ja jäävätkö maskit pysyvästi käyttöön? Näin eri asiantuntijat vastaavat 4:02
Katso myös: Milloin koronatoimista voidaan luopua? Asiantuntijat arvioivat

Suuri osa sosiaalipäivystysten työntekijöistä arvioi, että asiakkaiden yhteydenotot lisääntyivät viime vuonna, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tekemästä kyselystä.

Lähes 60 prosenttia kyselyyn vastanneista työntekijöistä arvioi, että uusien asiakkaiden yhteydenotot lisääntyivät syys-joulukuussa verrattuna koronaepidemiaa edeltäneeseen aikaan. Viime keväänä saman arvion teki reilu neljännes vastaajista.

Voimakkainta uusien asiakkaiden yhteydenottojen kasvu oli Helsingin seudun yliopistollisen keskussairaalan alueella.

Eniten kasvua iäkkäisiin ja muistisairaisiin liittyen

Sosiaalipäivystysten loppuvuoden työtehtävistä 40 prosenttia liittyi lasten ja nuorten sekä lapsiperheiden asioihin. Yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että lapsiin ja nuoriin liittyviä työtehtäviä oli loppuvuonna enemmän kuin normaalisti.

Eniten yhteydenotot lisääntyivät kuitenkin iäkkäiden ja muistisairaiden tarpeista. Myös mielenterveyteen ja yksinäisyyteen liittyvät yhteydenotot olivat kasvussa.

Sosiaalipäivystyksellä tarkoitetaan kiireellisten palvelujen järjestämistä hätätilanteissa. Sosiaalipäivystyksistä asiakkaita ohjataan enimmäkseen sosiaalitoimeen, lastensuojeluun ja iäkkäiden palveluihin.

Lue myös:

    Uusimmat