Tässä ovat tämän hetken kuumat matkailutrendit

Monessa työpaikassa päätetään nyt kesälomista, joten lomamatkoja varataan ahkerasti.

Rantalomien ja klassikkokohteiden suosio pysyy samana vuodesta toiseen, mutta mitä muuta suomalaiset suosivat tällä hetkellä? MTV Uutiset selvitti, mitkä ovat tämän hetken nousevat matkatrendit.

Aktiivi- ja teemalomat

Perinteisten tilauslennoilla tehtävien valmismatkojen rinnalle ovat tulleet hyvin voimakkaasti sellaiset lomapaketit, missä on pääteema ja suunniteltua tekemistä. Teemoja löytyy musiikista kielen oppimiseen.

– Matkat ja kohteet valitaan yhä useammin elämänvaiheen ja teeman - esimerkiksi harrastuksen tai kiinnostuksen kohteen - pohjalta. Tämä näkyy matkanjärjestäjien tarjonnassa lisääntyneenä valikkona, niin sanottuina kohdennettuina matkoina, kertoo Apollomatkojen maajohtaja Eva Torra.

Bulgaria

– Sunny Beach, Kultahietikko ja Balchik nousevat entistä suosituimmiksi matkakohteiksi. Bulgaria on edullinen maa ja sinne pääsee lyhyillä lennoilla, kertoo Tjäreborgin tiedotuspäällikkö Arja Pucilowski.

Yhdistelmämatkat

Nykyisin lomamatkalla halutaan nauttia sekä kaupungin että rannan antimista. Pucilowskin mukaan eri lomatyyppien lisäksi saman alueen eri kohteita yhdistellään keskenään. Yhdistelmälomakohteita ovat esimerkiksi Kreikan Kos-Kalymnos, Rodos-Tilos sekä Ranskan Rivieran alueet. Myös risteilyillä voi yhdistellä hyvin sekä aurinkolomaa, kylpylälomaa että elämyslomaa.

Lyhyet kaupunkilomat

Torran mukaan kaupunkilomat eli lyhyet 3-4 vuorokauden matkat kasvavat lähinnä niiden varauksen helppouden (online) ja lisääntyneen lentotarjonnan vuoksi Suomessakin. Varsinkin kiireisemmät ja ympäri vuoden työssäkäyvät matkailijat suosivat muutaman päivän tai viikonlopun virkistyslomia. Ne sopivat sekä aikatauluun että budjettiin.

Treenilomat ja -hotellit

Matkailijat pitävät treenaamisen mahdollisuutta nyt entistä tärkeämpänä. Erilaiset ratsastus-, jalkapallo-, ja surffausmatkat ovat entistä halutuimpia. Erityisesti Ruotsissa treenimatkat ovat megatrendi. Suomenkin markkinoille on tulossa jatkuvasti niin sanottuja Training & Health-hotelleja.

– Treenimatkojen kysyntä on kovassa nousussa 30-75 vuotiaiden ikähaarukassa. Tutkimustemme mukaan suomalaisista 67 prosenttia haluaa pitää huolta terveydestään lomallaan. Monille treenaus on jopa syy lomailla ja lähtökohta kohteen ja hotellin valinnassa, selittää Torra. 

All-inclusive-matkat

– Kaiken kattavat palvelut ovat ehdottomasti yksi kasvavista trendeistä. Helppoutensa vuoksi se sopii useille matkustajaryhmille, esimerkiksi perheille. Perheet arvostavat nopeaa ja vaivatonta ”tankkausta” päiväsaikaan, ilmaisia välipaloja lapsille ja notkuvia illallispöytiä. Vanhemmat suosivat liikuntapalveluita ja spa-hoitoja. AIl-inclusive-hotellit vastaavat monien perheiden loman ykkösmotiiveihin: uimiseen ja syömiseen, selostaa Torra.

Kestävä matkailu

Apollomatkojen vuoden 2011 lomatutkimuksen mukaan sosiaalinen vastuu ja ekoturismi tulevat nousemaan seuraavan kymmenen vuoden aikana tärkeäksi. Tutkimuksen mukaan matkailijat ovat yhä kiinnostuneempia siitä, miten matkailu vaikuttaa matkakohteisiin ja ympäristöasioihin. Monet suomalaiset matkajärjestäjät tarjoavat erilaisia ympäristösertifikoituja hotelleja ja lentokoneita, luonnonmukaisesti tuotettua ruokaa sekä tietoa loman vaikutuksista paikallisiin kohteisiin.

Suosittelu

Matkailijat kuuntelevat mielellään toistensa kokemuksia, lukevat nettisivustojen arvostuksia ja matkablogeja, katselevat kavereiden kuvia Instagramista ja kyselevät matkakohteesta paikallisilta tai ammattilaisilta.

– Suosittelu on matkailussa arkipäivää. Ihmiset luottavat toisiinsa. Erilaiset matkojen vinkki- ja neuvontapalvelut ovat osoittautuneet suosituksi palveluksi, toteaa Torra.

 

 

 

Lue myös:

    Uusimmat