F1-sarjan suunnitelmat tallien kulukaton suhteen etenevät. Muutokset on tarkoitus ottaa käyttöön kaudella 2015.
Tallipäälliköt kokoontuivat talvitestikauden alla puimaan kulukattoa koskevia suuntaviivoja. Yhteisymmärrystä budjeteista ei ole toistaiseksi saavutettu, mutta kulukaton tarpeellisuutta perusteltiin kolmella pääseikalla:
1.) Kynnys osallistumiselle sarjaan on liian korkea. Uusien tallien osallistuminen on epätodennäköistä, koska tulokkaat tietävät olevansa muuta joukkoa 4-5 sekuntia jäljessä ilman mahdollisuuksia kehittymiselle.
2.) Korkeat kulut merkitsevät sitä, ettei sarjassa ole mukana riippumatonta moottoritoimittajaa. F1-sarja on moottorivalmistajien käsissä, jotka tulevat ja menevät oman tahtonsa mukaan.
3.) Lähtöruudukon sisällä on liian vähän kilpailua. Yllätystulosten todennäköisyys, kuten pikkutallin pääsy aika-ajossa eturiviin tai palkinnoille, on alati pienenevä.
Kulukaton määrääminen 150 miljoonaan puntaan (noin 182 miljoonaa euroa) ei auttaisi pikkutalleja, koska monet niistä operoivat jo nyt pienemmällä budjetilla. Katto pakottaisi kuitenkin kärkitallit leikkaamaan kulujaan noin 100 miljoonan punnan (noin 122 miljoonaa euroa) edestä.
Lähde: BBC