Rallin MM-sarjan kuljettajia odottaa Saksassa koko kauden pisin erikoiskoe, peräti 48,50 kilometriä pitkä Arena Panzerplatte.
- Sotilasalueella ajettava erikoiskoe on lähes 50 kilometriä pitkä ja se erottelee miehet pojista, Citroën-kuski Sébastien Ogier sanoi.
Armeijan harjoitusalueen Baumholderin asfaltti- ja betonitiet ovat osoittautuneet petollisen liukkaiksi aiempinakin vuosina. Nyt haastetta lisää se, että lauantaina kahteen kertaan ajettavaa Arena Panzerplatte -erikoiskoetta on pidennetty 18 kilometrillä.
- Arena Panzerplatte on ainutlaatuinen haaste. Baumholder on aivan erilainen kuin kaikki muut asfalttitiet. Siellä on sekä röykkyisiä että tasaisia, leveitä ja nopeita osuuksia, joilla on hiekkaa, mutaa ja pölyä. Missään muualla kuljettajan ei ole yhtä vaikea löytää oikeaa ajorytmiä. Voittaakseen Saksassa tällä erikoiskokeella on onnistuttava, kilpailun seitsenkertainen voittaja Sébastien Loeb totesi rallin kotisivuilla.
Rallin kilpailunjohtaja Armin Kohl kertoo, että poikkeuksellisen pitkä erikoiskoe on antanut talleille ja kuljettajille mietittävää.
- Jotkut ovat olleet huolissaan siitä, että renkaat eivät kestä noin pitkää ja haastavaa erikoiskoetta. Niinpä olemme järjestäneet etähuollon ennen erikoiskokeen lähtöä, jotta tallit voivat vaihtaa autoihinsa uudet renkaat, Kohl sanoi.
Baumholderin erikoiskokeilla kuljettajien on oltava tarkkana, sillä mutkissa olevat massiiviset kanttikivet rankaisevat pienimmästäkin virheestä. Ford-kuski Jari-Matti Latvala kertoo kuitenkin viihtyvänsä paremmin panssarivaunuille tarkoitetuilla teillä kuin Moselin viinialueen postikorttimaisemissa, joissa kaasutellaan valtaosa rallin erikoiskokeista.
- Olen tehnyt hyviä aikoja Baumholderin erikoiskokeilla, koska siellä ei voi leikata mutkia. Pidän myös enemmän sotilasalueen leveistä ja nopeista teistä, Latvala sanoi.
(MTV3)