Taksikuski ärsyyntyi pysäköinnintarkastajalle Tampereella – käskettiin ajamaan kauemmas odottamaan asiakasta: "Takseja koskevat samat liikennesäännöt"

Taksimatkat kallistuivat selvästi loppuvuoden aikana 1:53
Taksimatkojen hinnat kallistuivat Tilastokeskuksen tietojen mukaan selvästi viime vuoden lopulla..

Tampereen keskustassa syntyi ikävä tilanne, kun pysäyttämiskiellon alueella asiakasta odottamaan pysähtynyt taksi ohjattiin siirtymään toisaalle odottamaan. 

Pysäköinnintarkastaja huomasi liikennemerkin vastaisesti pysäköidyn taksin ja päätti huomauttaa tästä kuljettajalle. Hän ohjasi kuljettajan siirtymään sallitulle pysäköintialueelle odottamaan taksin tilannutta asiakasta.

Taksinkuljettaja ajoi pyynnöstä ärtyneenä pois paikalta. Tilanne tapahtui keskellä päivää Aleksanterinkadulla.

Taksi Tampereen toimitusjohtajan Arttu Hirvilammen mukaan lähin sallittu pysäköintipaikka on kyseiselle taksille ollut maksullinen pysäköintipaikka, josta usein asiakkaalle koituu lisämaksua.

Takseilla ei erikoisoikeuksia

Tampereen kaupungin katupäällikkö Pasi Halme kertoo, että taksinkuljettajien kanssa pyritään aina vastaavanlaisissa tilanteissa ensisijaisesti neuvomaan ja ohjaamaan toimimaan oikein. Jos kuljettaja ei ole paikalla, voi väärin pysäköidystä taksista antaa pysäköintivirhemaksun.

– Takseja koskevat samat liikennesäännöt kuin muitakin autoilijoita. Jos pelastuslaitoksen kulkureitille pysäköi pysäyttämiskiellon vastaisesti, siinä voi olla jonkun hengestä kysymys, kun pelastusautot eivät pääse kulkemaan normaalisti.

Asiakkaalle hankala tilanne

Tällaiset tilanteet ovat asiakkaan kannalta ikäviä, sillä liian kaukana odottavan taksin löytäminen tai tavoittaminen voi olla haaste. Pysäköinninvalvonta ja Taksi Tampere ovatkin pohtineet käytännön linjaamista yhteistyöllä.

– Yksi ratkaisu voisi olla, että kun asiakas soittaa ja ilmoittaa osoitteensa, taksi pyrkii neuvomaan asiakkaan siirtymään sellaiseen paikkaan, josta asiakas voidaan ottaa luvallisesti kyytiin, toteaa Halme.

Taksi Tampereen toimitusjohtaja Hirvilammen mielestä on tärkeää miettiä yhteisiä pelisääntöjä, jotta myös liikuntarajoitteisten asiakkaiden palvelu saadaan toteutettua parhaalla mahdollisella tavalla.

– Tilanneälykkyyttä käyttämällä pulmallisetkin tilanteet saadaan varmasti ratkaistua eri osapuolia tyydyttävällä tavalla.

Asiasta uutisoi ensin Aamulehti.

Juttua korjattu: Alueella oli pysäyttämiskielto, ei pysäköintikielto. 

Lue myös:

    Uusimmat