Supon valvoma ooppera ensi-iltaan lauantaina

Palestiinalaiset ja juutalaiset ovat vastakkain Kansallisoopperan näyttämöllä lauantaina, kun John Adamsin "Klinghofferin kuolema" saa ensi-iltansa. Ooppera kuvaa risteilyalus Achille Lauron kaappausta vuonna 1985, draamaa, jossa surmattiin kylmäverisesti pyörätuoliin sidottu amerikanjuutalainen Leon Klinghoffer.

Oopperan esitykset New Yorkissa nostattivat 10 vuotta sitten mielenosoituksia ja tappouhkauksia juutalaisten tulkitessa teoksen antisemitistiseksi. Juutalaiset järjestivät mielenosoituksia, produktion lavasteet tuhottiin. Säveltäjä, libretisti ja ohjaaja joutuivat rajujen syytösten ja uhkausten kohteiksi, ja Klinghofferin tyttäret haastoivat oopperan tekijät oikeuteen. -Tiedän John Adamsin katuneen sitä, että oopperassa päätettiin käyttää henkilöiden oikeita nimiä. Se on valitettavaa, mutta asiallehan ei enää voi mitään, sanoo ohjaaja Tony Palmer nyt. -Ooppera varoo tarkoin asettumasta kenenkään puolelle. Se ei osoita palestiinalaisia hyviksi ja juutalaisia pahoiksi, tai päinvastoin, sillä teoksessa ei ole kyse siitä vaan yrityksestä ymmärtää, miksi jotakuta halutaan kutsua pahaksi, kapellimestari Sian Edwards pohtii. -On jännittävää, että ooppera, jota niin usein pidetään varsin elitistisenä ja arkielämästä irrallisena, kykenee käymään niin vahvaa dialogia todellisuuden kanssa ja synnyttämään sellaista polemiikkia ja niin vahvoja tunteita, kapellimestari miettii.

Kansallisooppera on pyytänyt Suojelupoliisia varmistamaan esitysten turvallisuuden, vaikka fanaattisia reaktioita pidetäänkin meillä hyvin epätodennäköisinä. Ohjaaja Tony Palmer uskoo, että vuosien kuluttua Achille Lauron kaappausdraama ja Leon Klinghofferin kohtalo tunnetaan vain suurena oopperatarinana todellisuuden haihtuessa yhä kauemmas historiaan. -Sadan vuoden kuluttua, kun oopperaa yhä esitetään, autenttisia tapahtumia ei enää muisteta, tai niillä ei enää ole merkitystä. Kaappausdraama mainitaan vain pienenä alaviitteenä ohjelmalehtisessä, koska todellisuus on kadonnut historiaan. Enää emme tiedä, millaiset tapahtumat innoittivat "Figaron häitä". Teoksen taustalla olivat nimittäin todelliset tapahtumat ja todellinen avioliitto, Palmer kertoo.
(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat