Suoramyynti jatkaa kasvuaan

Vähittäiskauppaan verrattuna noin kolminkertaista kasvua ovat pönkittäneet mm. uudet jälleenmyyjät.

Suoramyynti ja verkostomarkkinointi jatkoivat kasvuaan viime vuonna. Suomen Suoramarkkinointiliitto SSML:n mukaan alan jäsenyritysten myynti oli viime vuonna 93,5 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen tuli 13 prosenttia.

SSML:n markkinointipäällikkö Teemu Ylikoski huomautti kasvuvauhdin olleen noin kolminkertainen vähittäiskauppaan verrattuna. Kasvua pönkittivät muiden muassa uudet jälleenmyyjät. Liiton jäsenyritysten jälleenmyyjien määrä lisääntyi 7,5 prosentilla 75 000 ihmiseen.

Jäsenyrityksenä on muiden muassa kustantajia, kirjakerhoja, telemarkkinointiyrityksiä, mainostoimistoja sekä postimyyntiyhtiöitä ja suoramyyjiä. Liiton jäsenyritykset edustavat noin 85:tä prosenttia alan kokonaismarkkinoista.

Koko markkinan myynnin lasketaan olevan 117 miljoonaa euroa ja alalla toimii noin 850 00 ihmistä.

19 jäsenyrityksestä 14 toimii verkostomarkkinointiperiaatteella. Loput ovat perinteisiä yksitasoisia myyntiorganisaatioita.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat