Suomessa historiallisen paljon moottoripyöriä - katso grafiikka 1940-luvulta nykyhetkeen

Suomessa on enemmän moottoripyöriä kuin koskaan aikaisemmin. Pyörien määrä on lähes kolminkertaistunut 2000-luvun alusta.

Vuonna 2014 sylinteritilavuudeltaan yli 125-kuutioisia moottoripyöriä oli rekisteröity Suomessa 257 094 kappaletta, kun vuonna 2000 määrä oli 90 877 kappaletta.

Liikennekäyttöön moottoripyöristä oli 2014 rekisteröity 239 094 kappaletta. Luku pitää sisällään myös kevytmoottoripyörät.

Tilastoista selviää, että moottoripyörien suosio lähti nousuun 1990-luvun lopussa.

Rekisteröityjen moottoripyörien määrä nousi yli 100 000 pyörän vuonna 2001. Aiemmin moottoripyörien suosio oli ollut vastaavalla tasolla vuonna 1963. Tuolloin moottoripyörä oli hyötyajoneuvo, jolla käytiin muun muassa savotassa ja tehtiin asiointimatkoja. 1970-luvulla henkilöauto kuitenkin syrjäytti moottoripyörän hyötyajoneuvona.

Suosion taustalla elintason kasvu

Suomen motoristit ry:n puheenjohtaja Marja Kuosmasen mukaan moottoripyöräharrastuksen suosion taustalla on pyörien hintojen lasku sekä elin- ja tulotason kasvu. Myös moottoripyöräilyn turvallisuus on vuosikymmenten saatossa parantunut.

– Nykyään moottoripyörä on jokaisen ulottuvilla ja harrastuksesta on tullut hyväksytty kaikissa kansankerroksissa, Kuosmanen pohtii.

Kuosmasen mukaan motoristihenkisten tapahtumien ja niihin osallistuvien määrä on kasvanut. Motoristeille suunnataan myös enemmän palveluita.

Erittäin merkittävänä tekijänä kasvussa on ollut, että ennen vuotta 1990 ajokortin ajaneet eivät tarvitse erillistä moottoripyöräajokorttia. Erillisen kortin pakollisuus vaikuttaa voimakkaasti lajin aloittamiseen jatkossa.

Moottoripyöräkauppa vaikeuksissa

2010-luvun tullessa moottoripyörien määrän kasvu on heikentynyt. Moottoripyöräkauppa kärsii kasvun hiipumisesta. MP-kauppiaat ry:n puheenjohtaja Niko Kantolan mukaan taloudellinen tilanne vaikuttaa kaupan tilaan, mutta moottoripyöräily ei ehkä ole harrastuksenakaan nyt muodissa.

– Ala taistelee ihmisten vapaa-ajasta muiden harrastusten rinnalla, hän toteaa.

Moottoripyöräkauppa on Kantolan mukaan ollut aina aalloittaista. Nykyinen tilanne on kuitenkin pakottanut kauppiaat sopeuttamaan toimintaansa esimerkiksi ottamalla myyntiin esimerkiksi mönkijöitä ja veneitä. Moni toimija on joutunut myös lopettamaan.

– 2000-luvun alun huippuvuodet tuskin palaavat ihan heti ilman vero- tai muita muutoksia, Kantola summaa.

Moottoripyöräharrastuksella vielä varaa kasvaa

Marja Kuosmanen uskoo lajin kasvuvauhdin hidastumiseen vaikuttavan B-ajokortin mukana automaattisesti tulevan A-ajokortin poistumisen lisäksi myös ajokortin saamisen monimutkaistuminen sekä sen kallistuminen vuonna 2014.

– Voi toki olla, että lähestymme 250 000:n moottoripyöräkannalla kyllästymispistettä, jossa kaikki potentiaaliset harrastajat ovat jo mukana, hän pohtii.

Hänen mukaansa moottoripyöräilyllä on kuitenkin varaa kasvaa. Esimerkiksi työmatkaliikenteessä on tilaa moottoripyörille.

Korjaus: Henkilöauton ajokortin eli B-ajokortin mukana sai moottoripyörän kuljetukseen oikeuttavan A-ajokortin automaattisesti vuoteen 1990 asti, hakijan syntymävuodella ei asiaan ollut vaikutusta.

Lue myös:

    Uusimmat