Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomen MM-rallissa kaksi uutta erikoiskoetta – vahingot ja irtiotot mahdollisia: "Pystyy puristamaan sekunnin jos toisenkin"

Esapekka Lappi testasi Toyotaa Keski-Suomessa viime viikonloppuna.
Esapekka Lappi testasi Toyotaa Keski-Suomessa viime viikonloppuna.MTV Oy
Julkaistu 03.08.2022 17:10
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Suomen MM-rallin reitistä vastaava apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen uskoo muutamien uusien erikoiskokeiden tekevän eroa kuljettajien välille torstaina alkavassa kisassa. Hän kertoo suomalaisen rallikansan kaipaavan vaihtelua ohjelmaan muita maita enemmän.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Kausi 2026 käyntiin Monte Carlossa 22. tammikuuta. 

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2026.

Keski-Suomen sorateillä ajettava ralli tekee paluun tutulle paikalle loppukesään peräti kolmen vuoden tauon jälkeen. Kahden koronavuoden perään kisa ajettiin vuosi sitten vasta lokakuussa.

LUE MYÖS: Toimittaja pääsi Jari-Matti Latvalan ikonisen auton kyytiin – "Parempi meno kuin modernilla WRC-autolla"

Ralli pitää sisällään pari aivan uudeksi luokiteltavaa erikoiskoetta, Lankamaan ja Vekkulan. Myös useat entuudestaan tutut pikataipaleet pitävät sisällään osioita, joita ei ole ajettu koskaan tai ainakaan moniin vuosiin. Reittiä kokoon kursinut apulaiskilpailunjohtaja Nuutinen tietää, ettei 71 vuoden ikään ehtineeseen ralliin ole enää kovinkaan paljon täysin aiemmin koskemattomaksi jääneitä sorateitä saatavilla.

Nuutinen uskoo, että juuri uusilla erikoiskokeilla on mahdollista saada nykäyksiä kuskien välisiin eroihin.

– Kyllähän suurimmat erot aina tapahtuu uusilla erikoiskokeilla, joista ei ole kokemusta eikä ole päästy aikaisemmin ajamaan, Nuutinen sanoo C Moren haastattelussa.

– Siellä on aina niitä yllättävämpiä kiviä ja muuta, joihin saattaa se vahinko sattua tai sitten pystyy puristamaan rohkeilla linjoilla sekunnin jos toisenkin, jos tietää paikkoja paremmin kuin joku toinen.

Millaista palautetta järjestäjät saavat reitistä ja miksi suomalainen rallikansa on niin vaativaa, että muutoksia täytyy miettiä jatkuvasti? Tästä Nuutinen kertoo lisää jutun videolla.

Suunnittelulla viihtyvyyttä ja turvallisuutta

Vuoden 2022 Suomen MM-rallin suunnittelussa 380 kilometrin mittaisesta luonnoksesta karsittiin 60 kilometriä pois lopullisen kisamitan saavuttamiseksi. Tavoitteena on, ettei yhtä erikoiskoetta ajeta kovin pitkään samaa tietä käyttäen, vaan kuskien vauhtisokeutta saadaan karsittua ja turvallisuutta parannettua yhdistelemällä keskenään erilaisia teitä.

Myös ajopäivät on pyritty tekemään keskenään erilaisiksi. Perjantaina ajetaan nopeatempoinen mutta pitkä päivä, joka pitää sisällään paljon kahteen kertaa ajettavia pätkiä ensin Laukaan ja myöhemmin Petäjäveden ympäristössä. Lauantaina taas mennään varsin tutulla kaavalla: äärimmäisen nopeita teitä Ouninpohjan tyyliin.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperältä kummallinen heitto MM-kotirallin alla – "En tiedä, onko se yhtään erilainen juttu"

Nuutinen kertoo yleisöystävällisyyden olevan korkealla reitin suunnittelussa.

– Totta kai siellä on sportti (urheilullinen puoli), joka on ensimmäisenä, mutta kyllä me katsomme, että mihin on hyvä yleisön päästä. Jonkun verran myös kustannuksetkin vaikuttavat näihin asioihin, Nuutinen sanoo.

Lisää aiheesta:

Kalle Rovanperä innostui – "Tuollaista ei kyllä ole ennen nähty"Suomalaisyllättäjä MM-rallissa? Sami Pajari tutuille teille: "Ihan hyvinhän se meni"Suomen MM-rallin uutuus löytyi yleisövinkin kautta – "Kari soitti minulle, että nyt näyttää hyvältä"Sebastien Ogier latasi jo sen olevan "täyttä paskaa" – odotettavissa kipinöitä suorassa lähetyksessä: "Ihan älytön ralli"Nyt on MM-rallissa pelkokerroin tapissa – Rovanperän kiusana vielä pirullinen lisämauste: "Kalle imuroi ne kaikki pois"Safari-rallin järjestäjillä kikka, jolla villieläimet yritetään häätää rallireitiltä – Jari-Matti Latvala: "Tässä on riski"
Suomen MM-ralliMM-ralliUrheiluRalli

Tuoreimmat aiheesta

Suomen MM-ralli
  • 11.10.07:00
    MM-ralli

    Kalle Rovanperältä tunnustus: Vihjaus lopettamisesta jo kaksi kuukautta sitten

  • 26.9.10:09
    Elokapina

    Kolme Elokapinan aktivistia on kannellut poliisin televalvonnasta hovioikeuteen – syyttävät väärien tietojen antamisesta MM-rallien tapahtumista

  • 29.8.13:26
    MM-ralli

    Suomen MM-rallin hehkutettu erikoisuus herätti keskustelua: "Onhan se vähän ohut"

  • 10.8.07:30
    MM-ralli

    Tommi Mäkisen uralla onnekas startti – yllättävä muutos avasi tien huipulle

  • 8.8.11:03
    MM-ralli

    Suomen MM-ralli jysäytti hurjat lukemat