Viron matkailuala haluaa houkutella takaisin suomalaisturistit, joista se on viime vuosien matkailutilastojen perusteella menettänyt otteensa.
Viime viikon kriisikokouksessa Tallinnassa olivat läsnä lähes kaikki ne tahot, jotka tekevät matkailumarkkinointia Virosta: Viron valtion ja Tallinnan kaupungin matkailutoimistot, Viron matkailuyritysten liitto, Viron hotelli- ja ravintolaliitto, Tallinnan satama, laivayhtiöt…
Agendalla oli Suomi. Suomi pysyy Viron matkailun päämarkkinana, mutta suomalaisten into hypätä Tallinnan-laivaan ja etenkin yöpyä Virossa on väljähtänyt viimeisen parin vuoden aikana dramaattisella tavalla.
Jotain pitäisi tehdä, markkinointia pitäisi lisätä – mutta ennen sitä pitäisi selvittää, miksi niin moni suomalainen on alkanut karsastaa Viroa. Siitä ei Virossa, eikä Suomessakaan, ole yksimielisyyttä.
Eikä siitäkään, millaiset suomalaiset Virossa loppujen lopuksi käyvät tai haluaisivat käydä. Visit Tallinnan Suomen-markkinan vastaava Mall Oja kertoo, että suomalaismatkailijan profiilia on tutkittu viimeksi vuonna 2014.
Nyt luvassa on uusi profiilikartoitus.
– Suomalaisturisti on muuttunut oleellisesti. Hän ostaa Tallinnassa entistä vähemmän, sillä matkailijoiden keski-ikä on putoamassa eivätkä nuoret juuri enää arvosta shoppaamista. Suomalaiselle on Tallinnassa tärkeää nyt se, mitä uutta nähtävää ja koettavaa siellä on, Oja sanoo.
Viro ei kiinnostanut viime vuonna
Suomalaisten hotelliyöt Virossa vähenivät viime vuonna kymmenyksellä edellisvuodesta. Tämä vuosi alkoi vielä murheellisemmin. Tammikuussa 2019 Viron hotelleissa nukkui 19 prosenttia vähemmän suomalaisia kuin tammikuussa 2018. Voidaan puhua romahduksesta.
