Suomalaisen ruokakulttuurin helmiä viedään Saksaan pienyritysten yhteistyöllä. Moottorina toimii Oulun lääniläisten yritysten vuonna 2001 perustama FinSpirit Oy, joka auttaa yrityksiä verkostoitumaan. Jyväskylän seudulta mukana on pk-elintarvikeyritysten kumppanuushanke. Elintarvikkeita, taidekäsitöitä ja matkailua on esitelty saksalaisille jo useana vuonna Suomalainen Joulukylä -tapahtumissa.
Suomalaiset tuotteet tuntemattomia Saksassa
Suomalaista ruokaa ja ruokakulttuuria ei tunneta Saksassa.-Hapankorput ovat olleet tunnettuja siellä jo vuosikausia, kertoo pitkään maassa asunut Maire Härkönen-Schwab FinSpirit Oy:stä. -Vain sellaisia elintarvikkeita kannattaa viedä, joita siellä ei ole ennestään. Saksan markkinoilla asiakas on tottunut valikoimaan ostoksensa suuresta määrästä tuotteita. Tuotteilla pitää olla lisäarvo, jotta ne pistävät silmään ja jäävät mieleen.
-Meillä loimulohi, paistettu tai friteerattu muikku ja suomalainen marjaviiniglögi ovat kohonneet huipputuotteiksi joulutapahtumissa. Marjaviiniglögi, jolla on takanaan Pohjolan Pidot Kalevalasta -tarina, kertoo maasta jossa metsät ovat täynnä puhtaita marjoja. Myös mäti, muikut, poro ja hirvi, eli metsän ja veden viljat ovat suosittuja.
Vientiä Kalevalan hengessä
Vientiä tehdään yhteisen tavaramerkin alla. In the Spirit of Kalevala -merkin suunnittelu alkoi vuonna 1997 ja tavaramerkki rekisteröitiin EU:n alueella 2001. Merkki valittiin, koska kalevalaisen kansanperinteen katsottiin edustavan yhä kestäviä arvoja. Arvomaailmassa keskeisiä ovat ihmisen vastuu itsestä, toisesta ja ympäröivästä luonnosta.
(Finfood-MTV3)