Pikajuoksija Samuli Samuelssonin Instagram-päivitys sai aikaan valtavan keskusteluvyöryn urheilijoiden somenäkyvyyden vaikutuksesta yhteistyökumppaneihin. Samuelssonin seuraajamäärät räjähtivät käsiin, mikä ei suinkaan ollut pikakiiturin julkaisun perimmäinen tarkoitus.
Samuelsson on tällä kaudella hätyytellyt jo 19 vuotta vanhaa 100 metrin Suomen ennätystä. Vaikka hän onkin yksi kaikkien aikojen nopeimmista suomalaisista pikajuoksijoista, on yhteistyökumppaneiden saaminen ollut haastavaa.
Samuelsson julkaisi torstaiaamuna viestin, jossa hän kertoi saaneensa eräältä yritykseltä kieltävän vastauksen yhteistyökumppanipyyntöön, koska hänellä ei ollut tarpeeksi Instagram-seuraajia.
LUE MYÖS: Suomen pikajuoksun komeetta tilitti avoimessa kirjoituksessa – illan aikana tapahtui jotain täysin odottamatonta: "Olin heittelemässä korista, kun some räjähti"
Julkaisu käynnisti sosiaalisessa mediassa vilkkaan keskustelun urheilijoiden somenäkyvyyden vaikutuksista sponsorimahdollisuuksiin. Keskustelun myötä Samuelssonin seuraajamäärät räjähtivät käsiin. Kirjoitushetkellä Samuelssonilla 25,7 tuhatta seuraajaa, kun ennen torstaisia Lahden GP-kisoja seuraajia oli noin 1 800. Päivityksen tarkoitus ei kuitenkaan ollut kasvattaa seuraajia.
– Päivityksellä ei ollut todellakaan tarkoitus hakea mitään seuraajia, vaan halusin vain tuoda esille, millaista nykypäivän urheilu on. Se vähän kismitti, että tilanne on tällainen, Samuelsson kertoo.


